Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Knoflookhandelaar Jörg Sturmberg van JERSA

"Voldoende middelgrote Spaanse knoflook beschikbaar, grote knoflook is daarentegen schaars en gewild"

De afzet van Spaanse gedroogde knoflook neemt momenteel snel toe. Inmiddels komen de eerste partijen uit Frankrijk, China, Nederland en Duitsland op de markt. Jörg Sturmberg, knoflookdeskundige en directeur van JERSA Fruchtimport uit het Duitse Bergisch Gladbach, vertelt in een interview over de huidige situatie en de ontwikkelingen op de langere termijn op de knoflookmarkt.



Jörg Sturmberg is de oprichter en directeur van Jersa Fruchtimport. De Spaanse knoflook uit eigen contractteelt wordt onder het eigen merk OSVI op de Duitse markt verhandeld.

De prijzen van de Spaanse knoflook die momenteel geleverd wordt, zijn vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar, hoewel een prijsverhoging volgens Jörg noodzakelijk geweest zou zijn. "De extra kosten, bijvoorbeeld voor opslag en logistiek, zijn aanzienlijk hoog. Als dat zo doorgaat zullen we op een gegeven moment de consequenties voelen, vooral omdat het voortbestaan van sommige bedrijven in de herkomstlanden op het spel staat."

De huidige situatie ligt de ervaren knoflookhandelaar bijzonder na aan het hart, omdat hij met veel bedrijven al meer dan dertig jaar nauw samenwerkt. "Destijds in 1986 was het doel om Spaanse knoflook in Duitsland op de markt te brengen. De grote sprongen die toen gemaakt werden, maken we de afgelopen jaren helaas niet meer. Integendeel: vanwege een gebrek aan kwaliteit moest er in de afgelopen jaren veel uitgesorteerd worden om aan de lokale eisen te voldoen."

Oogstverlies in Spanje en Frankrijk
Volgens Jörg staat er ook dit jaar weer een uitdagend verkoopseizoen voor de deur. "In het begin regende het teveel in Spanje, aan het einde was het te warm, dit heeft een negatieve uitwerking op de planten gehad. Deze weersomstandigheden hebben over het algemeen tot kleinere formaten, lagere opbrengsten per hectare en kwaliteitsgebreken geleid. Van de middelgrote knoflook 50-60, die in de retail nodig is voor de gebruikelijke netten van 200 gram, is er voldoende aanbod beschikbaar om de vraag te dekken. Van de grotere knoflook (60-70-80-90) voor de groothandelsmarkten en gespecialiseerde retail staat ons daarentegen maar een kleinere hoeveelheid ter beschikking. Juist in dit segment is er ook geen goed alternatief voor Spanje waar we op terug kunnen vallen", vertelt Jörg.

Rechts: verse Nederlandse knoflook

Niet alleen Spanje heeft met aanzienlijke oogstverliezen te kampen, dit geldt ook voor Frankrijk, vervolgt Jörg. "Bij de roze knoflook uit de regio Lautrec is men al bijna door de voorraad heen. Deze kwalitatief hoogwaardige knoflook is traditioneel bijzonder duur, waardoor ze alleen in beperkte hoeveelheden geëxporteerd wordt. Maar dit jaar is men niet eens in staat om aan deze beperkte vraag te voldoen."

In de afgelopen jaren zijn er bepaalde veranderingen geweest wat betreft de rassenkeuze, vertelt Jörg verder. "De Spring-soorten treden steeds meer op de voorgrond bij de telers, omdat ze vergeleken met de traditionele witte knoflook productiever en resistenter zijn. Deze verschuiving in de rassenkeuze was vooral in Argentinië goed zichtbaar."

Inkoop van Chinese goederen nog steeds moeilijk
Als gespecialiseerde knoflookimporteur neemt Jörg een aanzienlijk deel van zijn knoflook ook uit China af, 's werelds belangrijkste teeltland voor knoflook. "Ondanks corona was de beschikbaarheid van Solo-knoflook continu op orde, met een gestage verkoop. Toch hebben ook wij soms problemen ondervonden bij het verschepen, bijvoorbeeld leveringsvertragingen en vrachttarieven die soms wel vier of vijf keer zo duur waren geworden."


Chinese Solo-knoflook wordt onder het eigen merk Knobi verhandeld.

Duitse knoflook wint marktaandeel
In de schaduw van de grote teeltlanden wint ook de Duitse knoflookteelt geleidelijk aan betekenis. "Wij werken nauw samen met meerdere Duitse telers en ondersteunen hen ook. Al sinds vele jaren kopen wij van juni tot en met augustus verse, groene knoflook uit Nederland. In de afgelopen jaren konden we echter steeds meer op Duitse knoflook terugvallen. De weersomstandigheden waren in de afgelopen twee jaar dan ook gunstig voor de Duitse telers, naar verhouding zelfs optimaler dan in Spanje. We hebben ook vastgesteld dat de retail ernaar streeft om Duitse goederen aan te bieden. Onder de consumenten is verse knoflook, niet alleen uit Duitse teelt, de afgelopen tien jaar aanmerkelijk populairder geworden."

Voor meer informatie:
Jörg Sturmberg
JERSA Fruchtimport GmbH
Zum Scheider Feld 40
D-51467 Bergisch Gladbach, Duitsland
Tel: +49 (0)2202 980 860
jersa@jersa.de 
www.jersa.de  

Publicatiedatum: