Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
International Strawberry Congress 2022

"De aardbeiensector moet in deze moeilijke tijden op zoek naar oplossingen"

Tholen - De uitdagingen, maar ook vele mogelijkheden, op de aardbeienmarkt stonden van 21 tot en met 24 september centraal bij het 'International Strawberry Congress 2022'. Organisator Coöperatie Hoogstraten had de gehele aardbeienwereld deze dagen uitgenodigd in Antwerpen voor 4 dagen van discussie over de zware tijden voor de aardbeienmarkt, maar de hoop regeert.

Bekijk hier de fotoreportage van International Strawberry Congress 2022

Het werd een goedbezocht congres, waarbij de eerste twee dagen lezingen werden gegeven in het Flanders Meeting & Convention Centre, pal naast de Zoo en het Centraal Station. Hier openden woensdag moderator Michael Barker, Hans Vanderhallen en Kris Van Nieuwenhove het congres, waarna Daniel Levine het bal mocht openen met een lezing over trends in de fruitwereld. Vervolgens werd er door meerdere sprekers ingegaan op de situatie op de markt. "Zeker aan de aanbodkant zijn er uitermate veel uitdagingen op de, normaal zo stabiele, aardbeienmarkt. De teeltprijzen gaan zienderogen omhoog; mest wordt alsmaar duurder, energiekosten rijzen de pan uit en ook de duurdere, maar vooral schaarsere arbeidskrachten maken het er niet makkelijker op", vertelde Cindy van Rijswick van Rabobank.

Tijdens het congres ging het daarom ook veel over kansen en alternatieven. Of dit nu in automatisering is door autonome kassen, het gebruik van robots voor gewasbescherming en pluk of de aardbei op een andere manier onder de aandacht te brengen bij de consument, zoals het gebruik van sociale media en influencers. Er werd vastgesteld dat er meer gekeken moet worden naar de wensen van de consument en gebruiksgemak door bijvoorbeeld de opkomst van e-commerce. "De consumenten zijn in deze moeilijke tijden essentieel. Het is een veranderende wereld en de markt moet mee."

Naast het brede arsenaal aan sprekers over de markt, automatisering en consumentengedrag werd er ook veel aandacht besteed aan onderzoek en duurzaamheid. Het congres werd na de twee dagen vervolgd met een dag excursie, waarbij verschillende bedrijven werden bezocht voor een blik op de teelt en ontwikkelingen. De laatste dag was het de Internationale Mechanisatie en Demonstratie Aardbei Vakbeurs, georganiseerd door het Proefcentrum Hoogstraten op zaterdag, waar meer de praktische kant van de teelt belicht werd. 

Al met al kijkt de organisatie tevreden terug op vier dagen waarbij de gehele commerciële en wetenschappelijke aardbeienwereld samenkwam in België. "We zijn uitermate tevreden over het toegestroomde publiek en de sprekers", vertelt Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten. "Het was een grote variatie aan bezoekers en ik heb alleen maar enthousiaste feedback mogen ontvangen."

Bekijk hier de fotoreportage van International Strawberry Congress 2022

Voor meer informatie:
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59 
2320 Hoogstraten, België
+32 33 40 02 11
strawberrycongress@hoogstraten.eu 
www.iscbelgium.com