"De volgende stap is artificial intelligence in de AGF-groothandel"

Artificial intelligence waren tot enkele jaren geleden misschien voor velen nog een vreemd woorden, maar wint nu snel aan betekenis. Avik Mukhija, directeur van Freshflow, een bedrijf dat in 2020 werd opgericht, heeft samen met zijn partner Carmine Paolino een op AI-gebaseerde methode ontwikkeld ter verhoging van de efficiëntie en omzet op de groenten- en fruitafdeling. Terwijl het 'Smart Retail'-concept in Zwitserland, Duitsland en Frankrijk steeds meer supermarkten voor zich wint, zien de ambitieuze ondernemers ook kansen in de groothandel.


Het tweekoppige oprichtersteam van Freshflow: Carmine Paolino en Avik Mukhija / Foto: Freshflow

Om inzicht te krijgen in de toepassingsmogelijkheden en verbeterpunten van de huidige groenten- en fruitafdeling, hebben de twee jonge ondernemers ter plaatse in de supermarkten meegeholpen. "Wij hebben van dichtbij gezien hoeveel afval er aan de POS ontstaat. In heel Europa belandt er jaarlijks 15 miljard euro aan groenten en fruit bij het afval. Dat komt overeen met een totaal margeverlies van tot wel 50%. Onder de streep is de CO2-voetafdruk van deze hoeveelheid afval vergelijkbaar met de wereldwijde vliegtuigindustrie. Maar deze extreem hoge afschrijving is in twee opzichten bijzonder negatief. Want het legt niet alleen een enorme druk op het milieu, maar draagt ook bij aan een aanzienlijke vermindering van de winstgevendheid", aldus Avik.

Bovendien legt het grote personeelstekort ook een grote druk op de groenten- en fruitafdeling, waardoor intelligente softwareoplossingen niet alleen gewenst, maar ook noodzakelijk zijn. "Wij hebben vastgesteld dat de gebruikelijke auto-dispo methode oorspronkelijk voor droge goederen werd ontwikkeld en hierdoor ongeschikt is voor de eisen bij verse producten, zoals bederfelijkheid, onnauwkeurige voorraden en seizoensgebondenheid. Dit gecombineerd met onze missie om een intelligentere leveringsketen voor de fruithandel mogelijk te maken en afval te reduceren, was de hoofdgedachte achter de ontwikkeling van Freshflow."

Baanbrekend aan de Freshflow-methode is de op AI gebaseerde voorspelling van de vraag en de voorraad- en houdbaarheids-simulatie, waarvan het laatstgenoemde in deze vorm nog niet bestond. "Het systeem houdt rekening met externe factoren die de vraag beïnvloeden, bijvoorbeeld het weer, seizoensgebondenheid, vakanties en acties. Door te bestellen op basis van de vraag en houdbaarheid kunnen er afhankelijk van de retailer tot wel 30 procent minder goederen af worden geschreven. Dit heeft op zijn beurt een positieve invloed op de omzet binnen de AGF-afdeling, aangezien Freshflow de nulvoorraad dienovereenkomstig vermindert", becijfert Avik verder.

Voor meer informatie:
Avik Mukhija
Freshflow GmbH
Unter den Linden 24
D-10117 Berlijn, Duitsland
Tel: +49 173 4530954
hello@freshflow.ai
freshflow.ai


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.