Lidl blijft inzetten op groenten en fruit uit de Valenciaanse Gemeenschap en de internationale vermarkting ervan. "Het bedrijf is een van de belangrijkste exportplatforms voor de regionale agrovoedingssector geworden, zo blijkt uit het feit dat het vorig jaar 88% van alle groenten en fruit die het heeft aangekocht bij leveranciers in de Valenciaanse Gemeenschap naar zijn verkooppunten in een dertigtal landen heeft geëxporteerd."
In 2021 heeft Lidl voor € 355 miljoen aan Valenciaanse groenten en fruit ingekocht, waarvan het voor meer dan € 312 miljoen heeft verzonden naar zijn verkooppunten in het buitenland (16% meer dan in 2020). "De supermarktketen is een strategische bondgenoot geworden voor leveranciers en telers in de hele Valenciaanse Gemeenschap die dankzij Lidl over een gegarandeerde afzet beschikken voor hun producten."
Steun in de rug
Citrus valt op in het ruime aanbod van groenten en fruit dat Lidl uit Valencia betrekt. Vorig jaar kocht het er meer dan 320.000 ton groenten en fruit, waarvan ruim 276.000 ton bestemd was voor export (17% meer dan in 2020).
Vorig jaar werden 1.200 ton tomaten, 770 ton paprika's en meer dan 300.000 ton citrus aangekocht bij Valenciaanse telers, en daarnaast ook nog kleinere hoeveelheden andere producten zoals meloenen of aardappelen, voor verkoop in de Lidl-winkels in de Valenciaanse Gemeenschap, de andere delen van Spanje of de rest van Europa.
Ruim € 3 miljard in vijf jaar
De verbintenis die Lidl aangaat met de producten en de leveranciers van de Valenciaanse Gemeenschap dateert niet van vorig jaar, zo blijkt uit de aanzienlijke investering van meer dan € 3 miljard die het bedrijf de afgelopen vijf jaar heeft gedaan in producten uit de Valenciaanse provincies Alicante, Castellón en Valencia.
Jaar na jaar heeft het bedrijf zijn aankopen bij lokale leveranciers geïntensiveerd. Waar in 2017 groenten en fruit ter waarde van € 228 miljoen werden ingekocht, is dat cijfer in 2021 al opgelopen tot € 844 miljoen (+73%).
Engagement in de Valenciaanse Gemeenschap
Sinds de komst van Lidl in de Valenciaanse Gemeenschap 28 jaar geleden, heeft het bedrijf een netwerk van meer dan 70 vestigingen uitgebouwd. Volgens een rapport van het onafhankelijke adviesbureau PwC draagt Lidl voor € 765 miljoen bij aan het regionale BBP (0,81% van het totaal) en genereert het meer dan 16.400 directe, indirecte en geïnduceerde banen.
Voor meer informatie:
Lidl
www.lidl.es