Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 37

'Duitse pruimen domineerden de markt'

Duitse pruimen domineerden de markt: Hauszwetschge, Presenta en Top werden geflankeerd door Fellenberg, Cacaks Fruchtbare en Ortenauer. Stanley, President en Elena hadden slechts een aanvullende status. Stanley uit Moldavië, Noord-Macedonië, Roemenië en Servië evenals Hauszwetschge en Presenta uit Polen completeerden het aanbod. De omvang van het brede assortiment was enigszins afgenomen: het einde van het seizoen is volgens de BLE al in zicht. De kwaliteit van de goederen was niet altijd overtuigend, met name ging het dan over de maat.



De prijzen ontwikkelden zich wisselend. Terwijl de Oost-Europese importen in Frankfurt en Berlijn duurder werden, genereerden ze in Hamburg slechts vanwege hun lage prijzen voldoende belangstelling. In Keulen stegen de prijzen een beetje voor het gehele assortiment: hier liepen de prijzen voor de Duitse Hauszwetschge zeer uiteen, veroorzaakt door een uiteenlopende kwaliteit.  

Appelen
Het assortiment werd bepaald door het Duitse aanbod. Elstar, Delbarestivale en Jonagold speelden daarbij de hoofdrol. Het aanbod aan Pinova, Boskoop en Braeburn was bovendien duidelijk toegenomen. Ook Rubinette dook vaker op, maar kon wat betreft haar smaakeigenschappen niet altijd overtuigen. In Frankfurt kostten de eerste Topaz appelen 1,70 euro per kg.

Peren
Italiaanse en Turkse Santa Maria peren, evenals Duitse en Italiaanse Williams Christ vormden de basis van het brede perenaanbod. De relevantie van Italiaanse Abate Fetel nam toe, dit ras was aan het begin van het seizoen meestal vrij duur. De aanvoer uit Nederland nam toe. Daar stond tegenover dat de Duitse Williams Christ en Clapps Liebling aan betekenis verloren.

Druiven
Italiaanse partijen domineerden duidelijk de markt: vooral Thompson Seedless, Italia, Michelle Palieri en Victoria. In Frankfurt arriveerden de eerste Regina druiven. Uit Turkije stamden Sultana, Crimson Seedless, Black Magic en inmiddels ook Red Globe. Griekenland stuurde voornamelijk Thompson Seedless en Crimson Seedless.

Citroenen
De markt werd duidelijk gedomineerd door Zuid-Afrikaanse ladingen. Importen uit Argentinië, Uruguay en Spanje hadden hooguit een aanvullend karakter. Het afgekoelde weer had een positieve uitwerking op de afzetmogelijkheden. Dit had echter geen grote invloed op de prijzen.

Bananen
De prijzen trokken vaak aan: in München was de vraag na het einde van de zomervakantie duidelijk verbeterd. In Berlijn was het assortiment te schaars, waardoor er niet volledig aan de vraag kon worden voldaan. In Keulen werd vrijwel het gehele assortiment duurder.

Bloemkool
Duitse partijen domineerden de markt, Belgische en Nederlandse partijen vulden het aanbod aan. De beschikbaarheid was iets afgenomen. De afzetmogelijkheden hadden zich ondertussen verbeterd. Hierdoor gingen de prijzen vaak omhoog. In Frankfurt werden de Belgische importen pas tegen het weekend duurder, omdat er toen pas grotere formaten beschikbaar waren.

Sla
Bij kropsla ontwikkelden de prijzen zich zeer wisselend. In Berlijn werd de Belgische kropsla goedkoper vanwege de grootte van het aanbod, hun prijs werd aangepast aan die van het Duitse aanbod. In Frankfurt steeg de prijs van het Duitse aanbod naar 5 tot 6 euro per kratje van zes stuks. Bij ijsbergsla konden de handelaren hun prijzen vaak verhogen, dit kwam door de verminderde aanvoer en een grotere vraag.

Komkommers
In Hamburg nam het aanbod aan Duitse, Nederlandse en Belgische komkommers af. Het gat dat hierdoor was ontstaan kon niet volledig gevuld worden door de Spaanse partijen. De prijzen gingen hierdoor omhoog. In Keulen schommelden de prijzen dagelijks, maar ze lagen uiteindelijk boven het niveau van de voorgaande week.

Tomaten
De Belgische en Nederlandse aanvoer domineerde de markt, maar was alles bij elkaar afgenomen. Aan de vraag kon niet meer volledig worden voldaan. De handelaren konden de prijzen dan ook verhogen, soms zelfs aanzienlijk. Door de prijsverhogingen kwamen vervolgens Poolse, Turkse en Italiaanse importen in beeld, die enkele marktaandelen konden veroveren.

Paprika's
Nederlandse, Poolse en Turkse paprika's vormden de basis van het assortiment. Spaanse en Belgische leveringen vulden het aanbod aan. Duitse partijen waren erg duur en doken alleen in Frankfurt en Hamburg op. De verkoop verliep wisselend.

Bron: BLE

Publicatiedatum: