Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk van der Meij, Hars&Hagebauer:

"Mangomarkt niet om over naar huis te schrijven"

Tholen - "Als er voor mij één ding duidelijk is dit jaar, is dat consumenten best bereid zijn voor een kwalitatieve goede en lekkere mango geld te betalen. Noord-Europese supermarkten geven daarbij duidelijk de voorkeur aan de Kent-mango's. Daar is jaarrond dan ook best een goede markt voor. Echter, het gaat interessant worden als er een paar mango's te weinig of te veel op de markt zijn. Zo ook afgelopen voorjaar en zomer", vertelt Henk van der Meij van Hars en Hagebauer.

Na een traditioneel problematisch Ivoorkust-seizoen met relatief veel fruit in een korte periode en de daarbij horende lage prijzen, volgde redelijk onverwacht, een periode van schaarste. Met als direct gevolg dat er voor het schaarse fruit hele goede prijzen werden betaald. Dat duurde in juli en de hele maand augustus, waarbij er prijzen in de markt betaald werden die we lang niet gezien hadden. De telers hadden hoop en iedereen was in een positieve stemming. Alleen de torenhoge zeevrachten waren nog een beetje een spelbreker. Maar, bij zulke zomerprijzen is ook de enorm gestegen zeevracht nog te betalen. Maar zo’n situatie duurt nooit al te lang. De Engelsen zeggen niet voor niets ‘what goes up must come down’. De bomen groeien nooit tot de hemel", vervolgt de importeur.



"Inmiddels zijn we in de traditionele nazomerdip aangeland met duidelijk minder afzet, hier en daar wat matig fruit op de markt en de mangoprijzen staan behoorlijk onder druk. Daar komt bij dat Spanje vroeg aan de markt is met vooral kleine maatjes. En we zijn van een verkopers- naar een kopersmarkt gegaan. Helaas hebben de Israëlische telers niet kunnen profiteren van de hoge zomerprijzen. Toen hun oogst langzaam rijp werd, keken ze met interesse naar de prijzen in Europa. Helaas, toen hun fruit de markt raakte waren de prijzen alweer gezakt", aldus Henk.

"Het is mijn verwachting dat, met de relatief kleine volumes die er op de markt komen, de prijzen snel weer zullen corrigeren naar een redelijk niveau. De markt kan best wat mango’s aan. Blijft de hamvraag: Is dan die prijsdip het gevolg van de algemene economische malaise met de situatie in Oekraïne en de gasprijzen? Of proberen we nu verbanden te zien die er niet zijn? Feit is dat de afzet naar Oekraïne behoorlijk ingestort is", constateert de importeur.

Voor het argument dat de Europese consument minder luxe fruit gaat eten in onzeker tijden zijn er zeker aanwijzingen. Anderzijds zijn er voor de oude stelregel dat de consument in tijden van onzekerheid altijd groenten en fruit blijft eten ook argumenten te bedenken. Wie het weet mag het zeggen. Laten we hopen dat de oorlog snel voorbij is. Dat is fijn voor ons als fruitimporteurs, maar meer nog voor de slachtoffers van dit geweld", besluit Henk.

Voor meer informatie:
Henk van der Meij
Hars & Hagebauer
Selderijweg 90 F
2988 DG Ridderkerk
Tel: +31 (0)180 745 100
Mob:+31 (0)6 307 625 55
henk@harshagebauer.nl 
www.harshagebauer.nl