Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Afrikaanse of Aziatische markten kunnen het gat opvullen dat Wit-Rusland en Egypte hebben achtergelaten voor de export van Poolse appelen

"Poolse regering moet appelexport meer steunen"

Exporteurs van Poolse appelen gaan een moeilijk seizoen tegemoet. Nu twee belangrijke markten niet langer betrouwbaar zijn, zullen nieuwe markten het gat moeten opvullen dat zij hebben achtergelaten. Omdat de energiekosten snel stijgen, zullen sommige Poolse bedrijven hun activiteiten moeten stopzetten of zelfs helemaal stoppen.

Jakub Krawczyk, exportmanager voor de Poolse appelexporteur Appolonia, zegt dat het appelseizoen langzaam op gang komt, met momenteel vooral orders van de binnenlandse markt. "Momenteel is de vraag niet zo groot, omdat het seizoen nog maar net begonnen is. We leveren voortdurend aan binnenlandse supermarkten, maar over het algemeen komt de export net op gang en we zullen zien welke markt de beste ontvanger zal zijn. Gelukkig zijn onze partners met ons overeengekomen om, zoals elk jaar, enkele programma's uit te voeren, zodat we een bepaald percentage van de teelt naar Europese landen kunnen exporteren."

Nu Egypte en Wit-Rusland geen betrouwbare markten meer zijn voor de Poolse appelen, stelt Krawczyk dat het grote doel is om dit seizoen nieuwe potentiële markten te bereiken. "Onze grootste zorg is een tekort aan grote afzetmogelijkheden naar landen als Wit-Rusland en Egypte. Deze twee landen waren de afgelopen jaren de grootste afnemers van onze producten en omdat verkoop daar momenteel verboden of bijna onmogelijk is, proberen we nieuwe markten te openen of meer druk uit te oefenen op de partners waarmee we in andere gebieden werkten. We hopen dat sommige Afrikaanse of Aziatische landen het gat zullen opvullen dat Egypte heeft achtergelaten en dat de verkoop uiteindelijk zal doorgaan. Iedereen kijkt ernaar uit om voet aan de grond te krijgen in markten als het Midden-Oosten, wat dit jaar een goede oplossing zou kunnen zijn, omdat de kleur van Gala dit seizoen gewoon heel mooi is."

Appolonia voelt de druk als het gaat om de almaar stijgende energiekosten. Ook nu is het onzeker hoe de tarieven voor energie er in het nieuwe jaar uit zullen zien, legt Krawczyk uit. "Helaas is er op dit moment geen goede oplossing voor de stijgende energiekosten. Onze energierekeningen zijn met 500% gestegen en het grootste deel van onze opbrengst en opslag is afhankelijk van die energie. En er is nog steeds een grote onzekerheid over de tarieven voor energie vanaf januari 2023. We kunnen eerlijk zeggen dat de situatie nu dramatisch is. We hebben enkele plannen op tafel liggen, maar die zijn ofwel erg duur of het kan 1-2 jaar duren voordat ze klaar zijn en zo lang kunnen we niet wachten omdat het probleem nu al bestaat. Het zal zeker onze opslagprijs veranderen en we kunnen zonder twijfel zeggen dat de prijs hoog zal zijn."

De energieprijs bereikt niveaus waarop sommige bedrijven zullen moeten opgeven of op zijn minst hun activiteiten zullen moeten vertragen, bevestigt Krawczyk: "We hebben gehoord dat sommige bedrijven, die een hoog percentage energie gebruiken voor in hun teelt hun activiteiten voor enige tijd zullen stopzetten of slechts een bepaald aantal orders zullen uitvoeren. Ze hebben geen andere optie, omdat ze anders de energierekeningen niet kunnen betalen. We weten ook dat sommige bedrijven uit andere teeltsectoren volledig sluiten of mensen ontslaan om de kosten op welke manier dan ook te drukken. Als bedrijven niet leveren en mensen hun baan niet hebben, krijgt de regering geen geld uit de belastingen, dus naar onze mening moeten er meer programma's en acties van de regering komen om deze vreselijke situatie te verhelpen."

Krawczyk vindt dat de prijs van appelen evenveel zou moeten stijgen als de kosten, maar dat is helemaal niet gebeurd. "Het grootste probleem is dat de appelprijs niet evenredig stijgt met de stijgende teeltkosten. Als je naar een ander product kijkt, zul je zien dat het niet hetzelfde kost als zes of twaalf maanden geleden, maar bij appelen is de prijs op de een of andere manier gestopt op een bepaald niveau. Als de telers hun kosten niet kunnen dekken, zullen zij gedwongen zijn hun velden en machines te verkopen of een andere manier te vinden om geld te verdienen, wat volgens mij niet de beste optie is. Veel telers zetten hun familiebedrijf, dat al enkele generaties bestaat, voort. Wij zijn met trots de grootste appelboomgaard van Europa, dus die traditie moeten we hoe dan ook in ere houden. Hoe deze moeilijke tijden onze opbrengst zullen beïnvloeden, zullen we moeten afwachten."

Voor meer informatie:
Jakub Krawczyk
Appolonia
+48 785 342 930
jakub.krawczyk@appolonia.pl       
www.appolonia.pl  

Publicatiedatum: