Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bulgaarse retail is na de pandemie in nog betere vorm"

De inkomsten van elk van de 30 grootste retailmarktketens in Bulgarije groeien in 2021. Hun gemiddelde groei is bijna 13% en hun totale omzet - 10,7 miljard BGN, zo schrijft Agroberichten Buitenland. Het huis komt in 2021 duidelijk naar voren in de consumenten-bestedingen en haalt het voedsel in. De gemiddelde verkoopgroei van de zogeheten snellopers in de ranglijst is 10,3%, 4 punten hoger dan in 2020. De klassieke supermarktketens hebben de kleinste groei (9,9%) van alle segmenten in de ranglijst. 

De winst van de marktleider Kaufland Bulgaria bedraagt 118 miljoen BGN en voor elf andere bedrijven meer dan 10 miljoen BGN. De grootste winst wordt geboekt door Lidl, Technopolis, Jumbo ES.B en Praktiker – tussen 31 en 74 miljoen BGN. Tegelijkertijd liggen de niveaus bij Fantastico, Metro Cash & Carry, House Market Bulgaria (IKEA), Zora-M.M.S, Pepco Bulgaria, Aiko Multi Concept, Jysk Bul tussen 10,2 en 26,5 miljoen BGN.

De leiders
Er zijn twee bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard BGN op de Bulgaarse markt - Kaufland en Lidl. Bij vier bedrijven – Metro, Billa, Technopolis en Fantastico, bedragen de opbrengsten in 2021 meer dan 0,5 miljard BGN. Bij elf andere overschrijden ze de 100 miljoen BGN.

In de zomer van 2020 startte Kaufland met online verkoop in vier steden. Eind 2021 bereikt de keten in partnerschap met Glovo al 13 Bulgaarse steden en omvat de e-portfolio meer dan 5.000 artikelen. Voor dit jaar is Kaufland van plan zijn verkoopnetwerk voornamelijk in Sofia uit te breiden en zijn hypermarkten verder te blijven renoveren. Een ander project is de uitbreiding van de oppervlakte voor diepvriesproducten in de logistieke faciliteit in Plovdiv.

Drie jaar geleden bedroeg de omzet van Lidl ook meer dan één miljard, en vorig jaar - anderhalf miljard. Het tweede bedrijf in Bulgarije van de Duitse Schwarz Gruppe blijft met dubbelcijferige tempo groeien – ongeveer 16% voor 2021. Zo wordt de concurrentie met de marktleider (ook eigendom van Schwarz) steeds heviger en de afstand in inkomsten is aan het smelten. In 2019 was het ongeveer een half miljard, in 2020 werd het 384 miljoen BGN en in 2021 was het 329 miljoen BGN.

In 2021 opende Lidl Bulgarije vier nieuwe winkels – twee in Sofia, één in Troyan en één in Plovdiv. Aan het eind van het jaar omvatte het verkoopnetwerk in totaal 109 winkels in 50 steden. De plannen zijn dat in 2022 115 locaties zullen functioneren, waarbij drie van de nieuwe in Sofia zullen zijn geopend.

Bron: Agroberichten Buitenland

Publicatiedatum: