BLE week 36

'Duitse Elstar, Delbarestivale en Jonagold hadden duidelijk de overhand'

Duitse appelen hadden duidelijk de overhand: vooral Elstar, Delbarestivale en Jonagold waren beschikbaar. Uit Italië kwamen hoofdzakelijk Royal Gala en Golden Delicious. Franse, Nederlandse en Belgische partijen hadden slechts een aanvullend karakter en waren slechts op sommige plaatsen verkrijgbaar. Polen en Spanje waren enkel met minimale hoeveelheden op de markt vertegenwoordigd. Aan de vraag kon zonder problemen worden voldaan, de vraag was op verschillende plaatsen iets afgenomen.



Als gevolg van een groter aanbod gingen de prijzen vaak omlaag. Appelen van de oude oogst verdwenen steeds meer uit het assortiment en hadden hooguit nog een aanvullende status. Ook de aanwezigheid van importen van overzee smolt weg: Nieuw-Zeelandse Braeburn en Jazz evenals Chileense Pink Lady en Kanzi konden slechts op een beperkte belangstelling rekenen. Om alles kwijt te raken moesten de handelaren hun prijzen vaak verlagen.

Peren
Er kwam beweging in het aanbod: Nederlandse Gute Luise peren kwamen nieuw op de markt, de relevantie van Italiaanse Santa Maria en Williams Christ peren nam toe. Ook de Turkse Santa Maria en Duitse Gute Luise gingen een belangrijkere rol spelen. Conference kwam inmiddels uit Duitsland, Nederland en België.

Druiven
De aanvoer uit Italië nam snel toe: vooral Italia, Michele Palieri en Victoria wonnen aan betekenis. Ook Turkse Sultana en Crimson Seedless druiven werden vaker aangeboden. Op verschillende plaatsen bleef de vraag achter bij het toegenomen aanbod. In dat geval moesten de distributeurs hun prijzen vanzelfsprekend verlagen.

Perziken en nectarines
Het seizoen liep duidelijk ten einde: het Italiaanse, Spaanse, Franse, Turkse en Griekse aanbod nam merkbaar af. Sommige oorsprongen waren al van de markt verdwenen. Ook de kwaliteit liet steeds vaker te wensen over, er waren steeds meer problemen met de conditie van de goederen.

Pruimen
Duitse pruimen domineerden de markt: Presenta, Top, Cacaks Fruchtbare en Fellenberg vormden daarbij de basis van het assortiment. Auerbacher, Hanita en Elena hadden iets aan betekenis verloren. Stanley kwam uit meerdere Oost-Europese landen, Italië was met President op de markt vertegenwoordigd, waarvan de pruimen groot uitvielen. Over het geheel genomen was het aanbod nogmaals duidelijk toegenomen.

Citroenen
Zuid-Afrikaanse en Argentijnse importen domineerden de markt. Spaanse citroenen waren zeldzaam en niet op alle markten vertegenwoordigd. Importen uit Uruguay waren alleen in Hamburg verkrijgbaar. Op sommige plaatsen werd het Zuid-Afrikaanse aanbod goedkoper. In Keulen werd de Argentijnse aanvoer iets duurder.

Bananen
De beschikbaarheid kwam meestal goed overeen met de afzetmogelijkheden. De handelaren hoefden hun prijzen dus maar zelden bij te stellen. Wanneer ze dit wel deden, gingen de prijzen meestal omhoog. Hierbij was echter geen duidelijk lijn te herkennen: soms werd het eerste merk duurder, soms juist de tweede en derde merken. 

Bloemkool
Duitse bloemkolen domineerden de markt, aangevuld door Poolse, Belgische en Nederlandse partijen. De vraag was vrij goed, maar er kon toch zonder problemen aan worden voldaan. In Frankfurt was het Nederlandse aanbod kwalitatief gezien zeer aantrekkelijk, maar met een prijs van 15 euro per zes stuks ook zeer duur.

Sla
Bij kropsla waren er Duitse en Belgische partijen beschikbaar. De geïmporteerde sla was van betere kwaliteit en duurder dan de concurrentie: in Frankfurt moest men hiervoor tussen de 13 en 17 euro per kratje van 12 stuks betalen, en in Berlijn 18 euro voor een kratje van 12 stuks. Pas tegen het weekend gingen deze prijzen naar beneden. De beschikbaarheid van ijsbergsla was weliswaar toegenomen, maar desondanks gingen de prijzen hiervan nog steeds omhoog.

Komkommers
In de categorie komkommers kwamen op sommige plaatsen de eerste Spaanse partijen binnen. Dit had direct gevolgen voor de prijzen van het dominerende Duitse aanbod en het aanvullende Nederlandse en Belgische aanbod. Deze daalden licht. In Berlijn zorgden promotiecampagnes in de retail voor een schaarser aanbod, waardoor de prijzen stegen.

Tomaten
De handel werd gedomineerd door Nederlandse en Belgische leveringen, zoals gebruikelijk op dit punt in het seizoen. Het assortiment werd aangevuld met ronde tomaten uit Polen en cherrytomaten uit Italië en Spanje. Uit Duitsland kwamen bovendien ronde tomaten, cherrytomaten en trostomaten. De vraag was ronduit goed.

Paprika's
Het aanbod nam toe. Er kwam meer aanvoer uit Nederland, Turkije en Polen. Belgische partijen vulden het aanbod aan. In Frankfurt was vooral de gespecialiseerde retail geïnteresseerd in Duitse paprika's. Het Spaanse aanbod nam toe, wat onvermijdelijk gevolgen had voor de prijzen. 

Bron: BLE


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven