Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voor Italiaanse druiven is er weinig veranderd na meer dan 60 dagen oogst en verkoop

Het is momenteel de piek van de druivenoogst van 2022, met een uitstekend jaar qua opbrengsten en kwaliteit. Helaas is de verkoop minder rooskleurig. De vraag is  extreem laag, tegenover een aanzienlijke stijging van de teeltkosten.

Met iets meer dan twee maanden te gaan voor de start in Apulië, vroegen we Maurizio Di Pierro (rechts), agronoom en eigenaar van het gelijknamige bedrijf om een update over de huidige trends. Hij verbouwt circa 15 hectare druiven, waaronder traditionele en pitloze variëteiten.

"We zijn al vanaf begin juli bezig met het snijden van de trossen. Al vanaf het begin zagen we dat de vraag niet geweldig was, maar we hoopten dat die trend snel zou veranderen. Helaas is dat niet gebeurd. Alleen in de laatste paar dagen lijkt er een lichte toename in de vraag te zijn, maar de verkoop staat nog ver af van die van vorig jaar. We zitten op ongeveer 30 procent minder bestellingen."

"Ik lever aan tientallen groente- en fruitmarkten in Noord-Italië. Ze wilden allemaal kleinere hoeveelheden. Ze zeggen allemaal dat er verschillende producten zijn die het niet goed doen, vooral doordat de consument nu zelfs op voedseluitgaven wil besparen. Het is echt een moeilijke oogst, gekenmerkt door een lagere vraag en de daaruit voortvloeiende daling van de verkoopprijzen, tegenover prijsverhogingen die op onze winstmarges drukken."

We vroegen Di Pierro of er, ondanks het huidige onbevredigende bedrijfsklimaat, rassen zijn waarnaar bij kopers meer vraag is. "Het klinkt raar, maar de Italia blijft de favoriet. Meer dan 70 procent van de hoeveelheden die we verschepen betreft dit ras, terwijl het resterende deel bestaat uit pitloze druiven. Op teeltniveau dachten we dat pitloze druiven de druiven konden vervangen die in Puglia geschiedenis hebben gemaakt en nog steeds maken. Maar op de binnenlandse markt is dat nog steeds niet het geval. Zelfs voor vroege Victoria bijvoorbeeld, lijkt de vraag dit jaar levendiger dan in de afgelopen jaren. Elk oogstseizoen is anders dan het vorige. We zullen zien wat er de komende weken gebeurt."

Voor meer informatie:
Azienda Agricola Maurizio Di Pierro
76011 Bisceglie (BAT)
Tel.: +39 335 829 8866
m.dipierro@agritechconsulting.it  

Publicatiedatum: