De haven van Constanta in Roemenië, gelegen op het kruispunt van de handelsroutes die de markten van de niet aan zee grenzende landen van Oost-Europa verbinden met de Kaukasus, het Midden-Oosten en Centraal-Azië, is uitgegroeid tot een echt vrachtdoorvoercentrum voor alle soorten vervoer.
Informall BG, een vrachtanalysebureau in het Zwarte Zeegebied, stelt dat onder normale marktomstandigheden de jaarlijkse groei van de containeromzet in Constanta 2-3% bedraagt. Uit recente gegevens blijkt echter dat Constanta zijn geladen containervolume in de eerste helft van 2022 met 10,4% j-o-j heeft verhoogd.
Dit wordt veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne. Hoewel de Oekraïense containerterminals geblokkeerd blijven, gaat een groot deel van het voor Oekraïne bestemde containerverkeer naar Constanta, gevolgd door levering per vrachtwagen of trein naar een eindbestemming in Oekraïne.
2M Alliance blijft de Roemeense containermarkt domineren en handelt bijna 40% van het totale geladen verkeer in Constanta af. De twee partners van de grootste containeralliantie ter wereld, Maersk en MSC, wonnen 6,75% van het extra containervolume in Constanta in H1 2022 ten opzichte van H1 2021. Net als Roemenië controleert 2M Alliance 47% van het Oekraïense containerverkeer op de Zwarte Zee.
Bron: container-news.com