De grootste exporteur van Medjool dadels in Israël, Hadiklaim Date Growers Cooperative, is net het seizoen begonnen, ongeveer een maand later dan normaal. Ondanks de late start wordt een recordoogst van 20.000 ton voor het bedrijf verwacht en van ruim 50.000 ton voor heel Israël.
"De markten zijn leeg en wachten op ons product. In de komende weken zal Hadiklaim dadels naar 45 landen over de hele wereld zenden. Onze belangrijkste markten zijn het VK, Frankrijk, Nederland, Turkije en India. In het begin van het seizoen richten we ons op Midden-Europa. We breiden ook uit naar het Verre Oosten, namelijk naar China, India en Thailand. We leggen nu veel focus op deze markten", zegt Yaniv Cohen, CEO van Hadiklaim.
Yaniv Cohen, CEO van Hadiklaim
Een groot voordeel van het uitstel van de oogst is volgens hem dat de dadels dit jaar groter en van betere kwaliteit zijn. "Onze oogst is pas twee weken geleden van start gegaan. Dat is relatief laat in vergelijking met voorgaande seizoenen, want normaal beginnen we in de eerste week van augustus. Door de trage start zijn de dadels groter en mooier. Het fruit had meer dagen om te groeien en wordt nu pas rijp. Momenteel reis ik door het land om boomgaarden te bezoeken. De dadels zien er geweldig uit. Ze zijn groot, glanzend en hebben een hoge schilkwaliteit. We verwachten een heel goed seizoen. Ik denk dat de totale oogst in Israël op meer dan 50.000 ton zal uitkomen. Vorig jaar haalden de dadelbomen niet hun volle capaciteit. Dat compenseren de bomen nu. Het is ook een voordeel dat we nu pas het seizoen aanvatten, want er zijn momenteel geen voorraden meer van vorig jaar. De afgelopen 2-3 jaar hadden we steeds een overschot", legt Cohen uit, die aangeeft dat de verkoopprijzen zullen moeten stijgen door de hoge kosten voor grondstoffen en transport en de sterke Israëlische munt.
"Omdat we op een relatief lege markt komen, starten we met een licht verhoogde basisprijs. Dit heeft veel te maken met de wisselkoers van de Israëlische sjekel, die erg sterk is in vergelijking met de euro. Hij is met 9% in waarde gestegen, maar het zal onmogelijk zijn dit verschil uit de markt te halen. Toch denken we met onze hoge kwaliteit 5 à 7% meer te halen. De handelskosten vanuit Israël verdubbelden zelfs meer dan de koersstijging. Het rendement voor de telers zal dus onvermijdelijk lager zijn dan ze verwachten. Maar goed, we werken samen voor de lange termijn. De transportkosten zullen ooit eens moeten dalen. En de kwaliteit van ons product zal de prijs ondersteunen. We zetten de dadels jaarrond af."
Hadiklaim staat bekend om zijn conventionele en biologische Medjool dadels onder het merk King Solomon. Cohen zegt dat dadels wereldwijd niet zo’n bekend product zijn, maar toch steeds populairder worden. "Vroeger was er een piek tot Kerst en nieuwjaar. Nu zijn ze ook in trek bij atleten omdat ze een 100% natuurlijke energiebron zijn zonder kunstmatige kleurstoffen en additieven. Ze worden geconsumeerd door actieve mensen die op zoek zijn naar gezond voedsel. Steeds meer mensen eten dadels. In het verleden was het vaak voor de etnische gemeenschap, nu zien we andere groepen toetreden tot de familie van dadelconsumenten over de hele wereld", zegt Cohen.
Voor meer informatie:
Yaniv Cohen
Hadiklaim
Tel: +972 546666131
yaniv@hadiklaim.co.il
www.Hadiklaim.co.il