Nu het Mid-Autumn Festival nadert, heeft de Top Fruit Club (TFC) haar eerste exclusieve erkende variëteit, de Charlo-appel, uitgebracht en de consument dit zoete en bijzondere geschenk aangeboden.
Een van de leden van de club, Joy Wing Mau Fruit Technologies Corporation, is verantwoordelijk voor de exclusieve verkoop van Charlo-appelen op de binnenlandse markt. Vertrouwend op het omnichannel-verkoopnetwerk dat het bedrijf al vele jaren onderhoudt, is het volop bezig met de verkoop en promotie via binnenlandse online- en offlinekanalen.
Dit is het eerste jaar dat Charlo-appelen in China op de markt zijn gebracht en het is ook het jaar waarin het TFC-model in werking is getreden. In september 2020 hebben Joy Wing Mau Fruit Technologies Corporation, Shenzhen Eswem (SVM) Variety Management, Shandong Fengwo Group en Jiangsu Sweite Fruit gezamenlijk Top Fruit Club opgericht. De club heeft tot doel gezamenlijk buitenlandse geavanceerde fruitrassen en planttechnologie door te voeren, op grote schaal te planten in geschikte teeltgebieden in China en deze te verhandelen. Joy Wing Mau is als enige verantwoordelijk voor de verkoop van alle producten van de club op de binnenlandse markt.
Kort na haar oprichting is TFC officieel van start gegaan met de commerciële exploitatie van Charlo-appelen in China en heeft zij begin 2021 een plantdemonstratiepark opgericht in Yunnan. Onlangs heeft het met succes een commerciële massa-oogst gerealiseerd in het eerste seizoen, met een totaal van ongeveer 45 ton fruit dat aan de binnenlandse markt geleverd wordt voor verkooptests.
De appel draagt de naam PremA280 en wordt in China verkocht onder de merknaam Charlo. Het ras werd geteeld door het Plant and Food Research Institute in Nieuw-Zeeland en de eigenaar van het ras is Prevar Limited uit Nieuw-Zeeland. De vrucht is helderrood en mooi en het kleurgedeelte bedraagt maar liefst 90%. Het fruit heeft een zoetzure smaak wanneer het vers wordt gegeten. Het is een week vroeger rijp dan Royal Gala en de appelen zijn elk jaar half tot eind augustus beschikbaar.
Fruit van hoge kwaliteit moet niet alleen afkomstig zijn van uitstekende rassen, maar moet ook een sterke marketing hebben om bekend en geliefd te zijn bij de consument. Met het sterke omnichannel- verkoopnetwerk en de merkpromotiediensten van Joy Wing Mau, zal Charlo een goede start maken op de markt en een nieuw lid toevoegen aan de binnenlandse high-end appelrassen.
De sales manager van Joy Wing Mau: "Het weer is dit jaar op verschillende plaatsen ongewoon geweest. Charlo-appelbomen dragen fruit in het eerste jaar, maar ze kunnen zo'n goed uiterlijk en zo'n goede smaak hebben, dat ze onze verwachtingen ver overtreffen. Hij is vroeger op de markt dan andere appelen. De introductie valt dit jaar samen met het verkoopseizoen halverwege de herfst en wij denken dat de consument erdoor zal worden verrast. We zijn erg benieuwd naar de feedback uit de markt."
De modernisering van de tuinbouw, de herkomst, de zaailingen, de teelt en de toeleveringsketens zijn allemaal van cruciaal belang. Met de volledige medewerking van de TFC controleren alle leden strikt de productvariëteit, de zaailingen, de aanplant en de verkoop. TFC zal in de toekomst meer geavanceerde fruitrassen en fruit van hoge kwaliteit op de Chinese markt brengen. Joy Wing Mau Fruit Technologies Corporation zal zich houden aan de doelstelling dat fruit het leven gezonder maakt en zal de ontwikkeling van China's fruitsector bevorderen door middel van een nieuw model.