In de Roeselarestraat in Ardooie valt de groenten- en fruitwinkel van Corneel Buyck op door zijn rijk van glas voorziene puien die het gehele pand een frisse en luchtige aanblik geven. Die serre-achtige indruk wordt bij het binnentreden nog versterkt door de praktische indeling van het interieur en de overzichtelijke opstelling van toonbanken en displays, die de producten op hun voordeligst doen uitkomen.
"Een hemelsbreed verschil met de primitieve kraam waarmee mijn vrouw en ik hier 7 jaar geleden zijn begonnen", vertelt de 29-jarige Corneel Buyck. "Dat kon ook niet anders, want we moesten eerst de kat uit de boom kijken. Zelf kom ik uit een familie van groentenhandelaren en -exporteurs. Ik ben begonnen met de verkoop van aardbeien die ik heel goedkoop op de veiling kon kopen. Daarna ben ik ook andere soorten fruit en groenten gaan verkopen. Mijn omzet steeg en steeg, maar in 1984 begon de stijgende lijn te stagneren. Ik begreep dat er iets moest gebeuren om de zaken weer ten goede te doen keren. Inmiddels had ik in 1982 het perceel grond gekocht waar de winkel nu op staat. Omdat ik wist dat het architectenbureau Buro II in Roeselaere als vooruitstrevend bekend stond heb ik hen een ontwerp voor een moderne winkel laten maken. In nauwelijks drie maanden tijd is het winkelpand gebouwd. Eind juni 1985 vond de opening plaats en zie, daarna ging mijn omzet weer met sprongen omhoog. Mijn investering is dus wel beloond."
Corneel Buyck (links) en Chiquita marketing-assistent Philippe Van Crombrugge
Corneel Buyck heeft naast een grote kern van plaatselijke klanten - onder meer horecabedrijven en rusthuizen - ook veel vaste passanten die gebruik maken van de ruime parking bij de winkel.
Corneel Buyck toont zijn moderne groenten- en fruitzaak te Ardooie
Buyck: "De meeste klanten komen hier per auto hun boodschappen doen en dan is een parking een onmisbare voorziening." Hij wordt in de winkel bijgestaan door zijn vrouw. Alleen in de drukke zomermaanden worden ze geassisteerd door een jobstudent. In de winterperiode halen bananen, witlof, sinaasappels en appels de hoogste omzetcijfers. In het zomerseizoen zijn het vooral aardappelen, perziken en druiven die het meest aan de man en de vrouw worden gebracht.
De display van Chiquita is een opvallende blikvanger
In de veel daglicht doorlatende winkel vormt de stand van Chiquita- bananen een verzorgde en opvallende blikvanger. De presentatie kwam tot stand in nauwe samenwerking met Philippe Van Crombrugge, één van de drie marketing-assistants van Chiquita België.
Een hemelsbreed verschil met de primitieve kraam waarmee men is begonnen
"Voor adviezen en begeleiding bij de verkoop van onze bananen kunnen winkeliers en grossiers altijd op ons rekenen. Bij de verkoop van bananen moet vooral op het visueel aspect worden ingespeeld. het is nu eenmaal een product waarvan de gezondheid en kwaliteit als het ware moet afstralen. Een mooi gekleurde, gave en rijpe banaan verkoopt zich vanzelf", zegt Van Crombrugge.
Bij de winkel in Ardooie is ook een ruime parking aanwezig
Regelmatig organiseert Chiquita presentatiewedstrijden voor winkeliers en grossiers. De besten krijgen een excursie naar de bananenterminal in de Antwerpse haven aangeboden.
Corneel Buyck voert een uitgebreid assortiment exoten
Bron: Primeur 22 - Jaargang 01 - 13 maart 1987