Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Trimbach Verpakking Bergen op Zoom

Bij Trimbach Verpakking te Bergen op Zoom werken onder leiding van de heer C.J. de Ron meer dan 130 personeelsleden. Het bedrijf is geheel ingesteld op verpakkingsmateriaal, kartonnen dozen, ten behoeve van de agrarische sector. De dozen die gefabriceerd worden gaan naar de producenten van groenten, fruit en bloemen. Het gaat bij Trimbach om massieve kartonnen dozen.

In het verleden is Sjef Trimbach begonnen met de fabricage van schoenendozen voor de Nederlandse schoenenfabrieken. In de jaren zestig en zeventig ging het met  de Nederlandse schoenenindustrie steeds slechter, hetgeen eveneens directe gevolgen had voor de verpakkingsindustrie. Nadat duidelijk werd dat de bloeitijd voor de schoenenindustrie niet meer zou terugkomen, was men bij Trimbach gedwongen naar andere markten uit te zien.

Blikvanger voor komende bezoekers

Omdat massief karton uitermate geschikt is voor opslag en transport van groenten en fruit is Trimbach voorzichtig om gaan schakelen. Zo kwam men tot de productie van witlofdozen voor de Belgische markt. Aangezien witlof hoofdzakelijk een seizoensproduct is, kon dit nog niet als een volledige vervanger van de schoenendozen beschouwd worden. Daarna ging men over tot de productie van dozen bestemd voor tomaten, aubergines, serresla enz.

Gedeelte van de fabriekshallen

Door dit gamma had men een markt gevonden die niet seizoensgebonden is. In de wintermaanden heeft men de productie van witlof- en serresladozen en in de zomermaanden de productie van tomatendozen, om slechts enkele voorbeelden te noemen.

De heer C.J. de Ron, directeur van Trimbach

Vrijwel gelijktijdig met de omschakeling bij Trimbach kwamen de supermarkten steeds meer in de belangstelling. De supermarkten wilden van het traditionele fust af en hun belangstelling ging uit naar het eenmalige fust. De handelaren en veilingen werden min of meer gedwongen over te gaan op de kartonnen verpakking. Men stelde aan de verpakking echter nog andere eisen. De verpakking moest verkoop bevorderend zijn. Het product moest zich als het ware zelf verkopen. Op deze vraag heeft Trimbach duidelijk ingespeeld. De dozen zijn zodoende niet alleen doelmatig en stevig, maar tevens kleurig en fleurig.

In het verleden werden de dozen nog vaak met de hand geniet. Dit was zeer arbeidsintensief, zodat men bij Trimbach een ander systeem ontwikkeld heeft: het zogenaamde paraatsysteem. Dit nieuwe systeem heeft twee grote voordelen: in een oogwenk bouwt men uit het karton een stevige doos en bovendien bespaart men veel ruimte. De dozen kunnen hoog opgestapeld worden en liggen stabiel op de pallets. Dit verpakkingssysteem heeft reeds zijn sporen verdiend. "Nu de efficiency in de groenten- en fruithandel een steeds grotere rol gaat spelen is dit de verpakking voor de toekomst", aldus de heer C.J. de Ron.

Bron: Primeur 21 - Jaargang 01 - 27 februari 1987

Publicatiedatum: