Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michael Weber van VariCom over de merkplaatsing van het clubras

"De Fred-peer is een vlaggenschip in het huidige perenschap"

De rode peer Fred van teler Varicom wint snel aan betekenis sinds de marktlancering in 2018. De Zwitserse clubpeer wordt tegenwoordig in alle klassieke perenteeltgebieden van West-Europa geteeld, of het nu Frankrijk, Zwitserland, Italië, Nederland of België is. Het oogstvolume zal in de komende jaren ook verder toenemen. Michael Weber, de directeur van VariCom en de drijvende kracht achter het succesvolle merkconcept, sprak met ons over de merkplaatsing aan de point of sale en het verkooppotentieel van de peer.

Als projectmanager van het eerste uur houdt Michael zich al sinds 2015 intensief met de uitrol van het clubras bezig. Dankzij het succesvolle werk van het Zwitserse teeltinstituut Agroscope kon de peer al bij veel retailketens in de respectievelijke teeltlanden in de schappen geplaatst worden. "In het huidige perenschap is Fred zogezegd een vlaggenschip. Want vergeleken bij de innovatieve appelmarkt zijn clubperen sowieso dun gezaaid en de meeste gebruikelijke rassen in de handel zijn al tijden verkrijgbaar."

Fred wordt uitgerold als uniform merk, maar hierbij wordt wel rekening gehouden met de verschillen tussen de afzonderlijke afzetmarkten. In nauwe samenspraak met de retailketen wordt het concept aan de individuele voorkeuren aangepast.

Volgens Michael weerspiegelt zich dat ook in de kopersgroep: "Op basis van uitvoerige marktanalyses over meerdere jaren stellen we vast dat de peer vooral populair is onder de oudere generatie. Wat de toekomst betreft hebben jongere consumenten geconstateerd dat de peer over het algemeen als een ingewikkelde fruitsoort wordt beschouwd, omdat ze bij een bepaalde rijpingsgraad te zacht wordt. Maar wat Fred bijzonder maakt is dat hij ook bij de juiste rijpingsgraad knapperig en tegelijkertijd sappig blijft, zonder de klassieke perensmaak te verliezen."

De unieke productkenmerken die door de consumenten gewaardeerd worden, hebben al geleid tot de succesvolle lancering van clubras Fred. Michael: "Wij zijn op de juiste weg en gelukkig slagen we er tot nu toe zeer goed in om nieuwe en vooral jonge kopers voor de peer te winnen."

Parallel aan de geplande volumestijging in de genoemde teeltlanden wordt ook de marketing rondom de peer verder ontwikkeld. "De unieke kleur is een belangrijk herkenningspunt bij de consument, die niet mag worden onderschat. Daar hebben we ook bij het ontwerp van het nieuwe logo extra op gelet. De volgende stap zijn uitgebreide proeverijen aan de point of sale, waarbij we ook de teeltspecifieke zaken, zoals de hitte- en ongedierteproblematiek, actief willen meenemen en communiceren." 


Kris Jans, manager divisie fruit BelOrta, in gesprek met Fred-teler Hugo Cuvelier over de beoordeling van de vruchtgrootte voor de start van de oogst

Totale oogst van circa 7.500 ton tegen 2025
Aan het begin van de het nieuwe oogstseizoen heeft Michael bij verschillende telers van het eerste uur uit België, Frankrijk en de Povlakte naar de oogstvooruit-zichten voor dit jaar gevraagd. "Men is over het algemeen tevreden over de gelijkmatige en uniforme peren en de vroege en vermoedelijk grote oogst."
Volgens de laatste prognoses zal er dit jaar circa 200 ton in Zwitserland, circa 150 ton in elk van de Benelux-landen, circa 150 ton in Frankrijk en circa 35 ton in Italië geoogst worden. "Wij hebben goede hoop dat we tegen 2025 in totaal 7.500 ton uit Europese oogst op de markt kunnen brengen," zegt Michael.

Tot slot wijst Michael ook op de bestaande belangstelling in andere landen. "In Catalonië, de klassieke Spaanse hardfruitregio, en in Oostenrijk, zijn er al sinds enkele jaren kleinere testplantages. De teelt van Fred wordt ook getest op het zuidelijk halfrond, bijvoorbeeld in Zuid-Afrika en Chili. In deze landen zullen we vanaf 2025 de eerste oogsten verwelkomen."

Foto's: © 2022 VariCom 

Voor meer informatie:
Michael Weber
VariCom GmbH
c/o Agroscope 
Müller-Thurgau-Str. 29
CH-8820 Wädenswil, Zwitserland
Tel: +41 (0)58 460 61 96
mweber@varicom.ch
www.varicom.ch 

Publicatiedatum: