Sea-Intelligence heeft nummer 132 van het Global Liner Performance (GLP) rapport gepubliceerd, met cijfers over de betrouwbaarheid van de dienstregelingen tot en met juli 2022. Aangezien het rapport zelf vrij uitgebreid is en betrekking heeft op de betrouwbaarheid van de dienstregelingen voor 34 verschillende handelsroutes en meer dan 60 verladers, zal dit persbericht alleen de globale hoogtepunten uit het volledige rapport behandelen.
De wereldwijde betrouwbaarheid van de planning blijft een opwaartse trend vertonen en steeg in juli 2022 met 0,5 procentpunt maand-op-maand tot 40,5%. Dit is nu de tweede keer sinds het begin van de pandemie dat de betrouwbaarheid van de planning jaar-op-jaar verbeterde. De gemiddelde vertraging voor schepen die te laat aankomen is dit jaar tot nu toe sterk gedaald, maar dit is de afgelopen maanden iets veranderd. In juli 2022 verbeterde de gemiddelde vertraging met -0,09 dagen op jaarbasis, wat betekent dat het vertragingscijfer nu stevig onder de grens van 7 dagen ligt en een verbetering is ten opzichte van het cijfer voor 2021.
Met een betrouwbaarheid van 48% was Maersk de meest betrouwbare maatschappij in juli 2022, gevolgd door Evergreen met 44,3%. Ook CMA CGM noteerde een betrouwbaarheid van meer dan 40%. Er waren 9 verladers met een betrouwbaarheid van 30%-40% en slechts twee met een betrouwbaarheid van 20%-30%. Ook in juli 2022 zaten heel wat maatschappijen dicht bij elkaar wat de betrouwbaarheid van de dienstregelingen betreft, met 10 maatschappijen binnen 10 procentpunten van elkaar. ZIM had in juli 2022 met 26,6% de laagste betrouwbaarheid van de dienstregeling. Op jaar/jaar-niveau noteerden 11 van de 14 grootste maatschappijen een verbetering van hun betrouwbaarheid in juli 2022, waarbij 7 maatschappijen een verbetering met dubbele cijfers lieten optekenen.
Voor meer informatie:
Sea-Intelligence ApS
Vermlandsgade 51
2300 Copenhagen S -Denemarken
info@sea-intelligence.com