Groothandelsmarkt Bremen wil verantwoordelijkheid als dienstverlener blijven waarmaken

De groothandelsmarkt Bremen ondergaat een transformatie: na twee uitdagende pandemiejaren zet het Noord-Duitse handelsknooppunt vol in op digitalisering en duurzaamheid. Bovendien streeft het marktbureau ernaar om haar dienstverlening voor de in totaal 85 ingezeten bedrijven de komende jaren uit te breiden om bij de tijd te blijven. Lars Jansen, de divisiemanager van de groothandelsmarkt, vertelt in een interview over de status quo en de ambitieuze toekomstdoelen van het AGF-centrum.

Als alles volgens plan verloopt, worden er binnen enkele jaren twee grote nieuwbouwprojecten op het terrein in Bremen gerealiseerd. "In hal 3 zal binnen afzienbare tijd een food hub voor regionale start-ups uit de voedings- en levensmiddelensector ontstaan. Over de bijbehorende plannen wordt momenteel onderhandeld", vertelt Lars. Het marktbureau staat bijzonder positief tegenover dit toekomstperspectief. "Wij geloven in de synergie-effecten tussen regionale start-ups en de klassieke groothandelsbedrijven en zijn ervan overtuigd dat deze deelfunctie in de praktijk zeer gunstig kan uitpakken."

Ondanks de pandemie werd ook de renovatie en verbouwing van de voormalige Greenyard hal uitgevoerd. Lars: "Ongeveer de helft van de hal is nu van de firma Topak en wordt voornamelijk voor de productie van verse convenienceproducten gebruikt. In de overgebleven ruimte is sinds vorige zomer een Rewe-filiaal gevestigd; het gaat hierbij echter om een tijdelijk gebruik. Want op een onbebouwd deel van het terrein op de hoek van de Konsul-Schmidt-Straße/Marcuskaje wordt namelijk een nieuw Edeka-filiaal gebouwd, het tweede grote nieuwbouwproject in de nabije toekomst."  


Lars Jansen (rechtsboven) is divisiemanager van de groothandelsmarkt Bremen en staat in nauw contact met de daar gevestigde handelaren, zoals Marie Pigors (Naturkost Kontor), Mustafa Topak (Topak Fruchtimporte GmbH) en Heiko Faby (Fruchtgroßhandel Faby)

Permanente volledige bezetting ondanks de pandemie
Ook de groothandelsbedrijven op de groothandelsmarkt Bremen kijken terug op twee uitdagende pandemiejaren. "Ondanks corona zijn er geen al te grote verliezen. We hebben nog steeds een volledige bezetting van de gehele verkoopruimte, en er zijn permanent belangstellenden voorhanden. Wij zien ons dan ook goed voorbereid op de toekomst", benadrukt Lars. 

Onlangs kondigde het al lang op de groothandelsmarkt gevestigde bedrijf Fruchthaus Hulsberg zijn vertrek aan. Het bedrijf verhuist binnenkort naar de gloednieuwe locatie op het industrieterrein Ganderkesee. Er zijn ook al verschillende belangstellenden voor de vrijgekomen huurruimte.


Een blik op de groothandelsmarkt in Bremen.

Digitalisering en duurzaamheid
Desalniettemin wordt ook de groothandelsmarkt Bremen met de huidige kostenstijgingen geconfronteerd, vooral wat betreft elektriciteit en verwarming. "Momenteel moderniseren we ons verwarmingssysteem en verwachten hiermee 20-30 procent te besparen. Bovendien schakelen wij over op LED-verlichting en ook daardoor zullen we aanzienlijke kosten kunnen besparen. In een volgende stap breiden wij succesvol onze e-laadstations uit. We willen onze verantwoordelijkheid als dienstverlener waarmaken, maar tegelijkertijd ook vanuit economisch oogpunt ons verbruik waar mogelijk terugdringen", licht Lars de geplande maatregelen toe.

Niet alleen duurzaamheid, maar ook de moderne dienstverlening staat bij het marktbureau in de komende jaren op de voorgrond. "Digitalisering, bijvoorbeeld bij de werving van personeel, is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Als dienstverlener streven we er ook naar om ons verder te verdiepen in de algemene marketing rondom de groothandelsmarkt en haar marktbedrijven", aldus Lars.

Lokale groothandelsmarkt 'onmisbaar'
Als één van drie verscentra in de stedelijke agglomeratie Hamburg/Bremen/Hannover ligt het handelsterrein van Bremen in een interessant afzetgebied. "Corona heeft ons duidelijk laten zien hoe belangrijk een lokale groothandelsmarkt is voor de stedelijke voedselvoorziening. Er zijn bovendien ook talrijke inkopers die op verschillende groothandelsmarkten goederen inkopen, waardoor er eerder sprake is van een wederzijdse synergie dan van concurrentie. Daarnaast staan we voortdurend in contact met onze collega's van de groothandelsmarktvereniging GFI en bespreken we de uitdagingen waarmee we momenteel tot op zekere hoogte allemaal mee te maken hebben", zegt Lars. 

Dit laatste geldt niet alleen voor de uitdagingen, maar ook voor eventuele kansen die er in de toekomst zijn. Lars: "E-commerce heeft bijvoorbeeld nog geen plaats gevonden binnen de groothandelsmarkt, maar is een interessante markt die we voortdurend in de gaten houden. Ook het sterke en snel toenemende aandeel van de bezorging en de daarmee verbonden eisen aan de infrastructuur en logistiek zijn een ontwikkeling op de langere termijn waarmee we rekening moeten houden. Gelukkig hebben we in dit opzicht zonder twijfel een optimale uitgangspositie met goede verbinden naar de stad en de snelweg. Ten slotte speelt ook de diversiteit van het aanbod een extreem belangrijke rol: de trend richting regionaliteit in combinatie met de stijgende transportkosten leidt tot spannende randvoorwaarden waarmee onze groothandelsbedrijven momenteel en in de komende jaren om zullen moeten gaan." 

Voor meer informatie:
Lars Jansen
Großmarkt Bremen
Am Waller Freihafen 1
D-28217 Bremen, Duitsland
Tel: +49 421 53682 11
l.jansen@grossmarkt-bremen.de                        
www.grossmarkt-bremen.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven