"Andere Europese supermarkten zullen Aldi volgen in zijn nieuwe bananeninkoopbeleid"

Na een maandenlange strijd voor meer verantwoordelijkheidszin in de Europese retail viert de Latijns-Amerikaanse bananensector de beslissing van de Duitse discounter Aldi om duurzamer te werk te gaan in de bananentoeleveringsketen door de implementatie van "meer verantwoorde inkooppraktijken en het verder vergroten van de transparantie van de productiekosten", zoals Aldi zelf beschrijft op zijn website. De aanvoer zal volgens de discounter gebaseerd zijn op de Fairtrade-methodologie.

"De verenigingen van bananentelers en -exporteurs van Latijns-Amerika, waaraan zich later ook de bananenorganisaties van de ACS-landen en ten slotte de Europese telers hebben aangesloten, hebben gezamenlijk een verzoek gedaan. Afgelopen maart waren we in Brussel, in het Europees Parlement en bij de Europese Commissie, en ook op Fruit Logistica in Berlijn, waar we gesproken hebben met vertegenwoordigers van verschillende Europese supermarkten om hen te vragen om een gedeelde verantwoordelijkheid", vertelt Richard Salazar, directeur van de Ecuadoraanse Vereniging voor Afzet en Export van Bananen (Acorbanec).

"In de maand augustus mochten we Franca Rodríguez, namens Aldi Süd, in Ecuador verwelkomen. Tijdens haar bezoek vertelde ze ons over deze maatregel, waar we heel blij mee zijn, en we hopen dat andere supermarkten deze lijn zullen volgen, want we geloven graag dat ze naar ons hebben geluisterd en we het bewustzijn hebben gecreëerd dat de teelt en export van bananen in gevaar kwam, inclusief de bevoorrading van Europa, als we doorgaan met het huidige beleid."

In een zeer moeilijke inflatoire omgeving en met de wereldwijde toeleveringsketen ondergedompeld in een logistieke crisis en energiecrisis – de prijsstijging van olie en energie heeft sinds 2021 een grote impact op de kostenstijging van alle grondstoffen – zijn de winstmarges van de bananensector in de loop van de maanden steeds kleiner geworden, terwijl de Europese retail de noodzakelijke herziening van de aankoopprijzen van het fruit voor zich uit bleef schuiven.

"Aan de ene kant hadden we hogere kosten en aan de andere kant een lagere productiviteit, terwijl internationale kopers ons minder betaalden voor ons fruit. Omdat ze minder inkomsten ontvingen, zijn veel bananentelers niet in staat geweest om hun percelen naar behoren te verzorgen, waardoor de opbrengst daalde. Daar komt nog de implementatie van MRL's door de Europese Unie bij, die het gebruik van verschillende gewasbeschermingsmiddelen die we voorheen gebruikten praktisch verbieden. We hebben aan die wijzigingen voldaan, maar dat beteken wel hogere teelt- en productiekosten, want we moeten nu andere, duurdere grondstoffen gebruiken en het betekent ook een minder efficiënte teelt."

"We respecteren het beleid van discounters en de strategieën om hun klanten aan te trekken, maar ze moeten begrijpen dat ze zo niet kunnen doorgaan, want ze brengen niet alleen de Latijns-Amerikaanse bananensector in gevaar, maar ook de Europese bananen- en fruitteelt in het algemeen. Dat is niet nieuws onder de zon. De zwakste schakel in de keten, de telers, is altijd het meest blootgesteld geweest aan de risico’s van dit beleid, en in ons geval zaten we al in een overlevingseconomie. Daarom juichen we deze maatregel toe die de duurzaamheid van de teelt en op de een of andere manier ook de voedselzekerheid in Europa zal garanderen." 

Fairtrade-methodologie
Aldi is omwille van zijn grootte een van de referentiesupermarkten in Europa, wat de bananensector optimistisch stemt over de mogelijkheid van een algemene wijziging in het aankoopbeleid van de Europese retail, een van de belangrijkste klanten van de grootste bananenexporteur ter wereld, Ecuador. 

"De consument is zich bewust van wat er in de wereld gebeurt en waarom voedsel duurder wordt. Ze zullen begrijpen dat het nodig is om ook de prijs van bananen aan te passen. Als de prijzen stijgen, zal de toename bovendien beperkt zijn. Het gaat om een kwestie van centiemen", benadrukt Richard Salazar. "Onze producten verdienen ook een prijsstijging, niet alleen bananen, maar groenten en fruit in het algemeen."

"Daarom ben ik er zeker van dat de andere supermarkten zich op de een of andere manier zullen aansluiten bij deze maatregel, niet per se via het door Aldi aangekondigde concept, maar toch door een betere prijs te betalen voor ons fruit."

Het aankoopbeleid van Aldi zal, volgens de uitleg die de discounter zelf deelt, gebaseerd zijn op de Fairtrade-methodologie. "Er zal in onze aanvoer rekening worden gehouden met veranderingen in de kostenfactoren die van invloed zijn op de Fairtrade Minimumprijs. Dit is een essentiële stap om prijsschommelingen die een negatieve invloed kunnen hebben op werknemers en belanghebbenden op teeltniveau, beter te identificeren en verder te beperken", zo legt de discounter uit op zijn website.

"Dit is een grote stap, maar vanuit de bananensector zullen we druk blijven uitoefenen om onze situatie te verbeteren. In oktober gaan we in het kader van Fruit Attraction verschillende acties ondernemen die onder meer te maken hebben met gedeelde verantwoordelijkheid en waaraan ook de Ecuadoraanse ministers van Landbouw en Handel zullen deelnemen. We zullen kopers blijven aansporen om een fatsoenlijke prijs voor ons fruit te betalen", zegt Richard.

Voor meer informatie:
Acorbanec
Parque Empresarial Colón
Empresarial 4, piso 2, oficina 211
Guayaquil (Ecuador)
Tel: +593 42136348
www.acorbanec.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven