FreshPlaza heeft een video gezien van tonnen citrus; kennelijk sinaasappelen, citroenen, easypeelers van klasse II kwaliteit, die uit de boomgaarden worden gedumpt op een aangewezen plaats tussen Addo en Uitenhage in de Oostkaap.
Rechts: still uit de video waar verschillende telers fruit van klasse II en producenten van sap aan het dumpen zijn.
De citroensapbewerkers in de Oostkaap zijn enkele weken geleden gestopt met de import en het zou kunnen zijn, stelt een pakhuismanager, dat het fruit wordt gedumpt om de bakken opnieuw te kunnen gebruiken om verder te oogsten.
De schuld ligt bij de "krankzinnige" vrachtkosten
"Wij betalen onze citroentelers ongeveer € 59 per ton minder als rechtstreeks gevolg van de hoge vrachtkosten dit seizoen," zegt een exporteur uit Oost-Kaap. Hij merkt op dat de "krankzinnige" prijzen van de rederijen rechtstreeks hebben geleid tot de dumping en tot de opschorting van de export van klasse 2 fruit dit seizoen.
"Tegenwoordig lopen onze gemiddelde vrachtkosten op tot tussen de € 1,4 mln en € 2,36 mln per week," voegt hij eraan toe. Er zijn veel klachten over de hoge vrachtkosten naar met name Canada.
De vraag naar sinaasappelen in Europa is iets beter sinds de export sterk is teruggelopen als gevolg van de aanvankelijke onzekerheid. Voor Zuid-Afrikaanse sinaasappelen die naar Europa worden geëxporteerd is de uiterste datum voor de heffing 15 oktober en hebben de telers nog ongeveer twee weken om sinaasappelen in te laden. De export is traag op gang gekomen door de onzekerheid over het koelprotocol en er moeten de komende twee weken grote hoeveelheden Valenciana's (en late mandarijnen) worden verpakt voor Europa.
Export van klasse II onmogelijk door logistieke kosten
De citroenenmarkt bevindt zich in een "penibele situatie", aldus exporteurs. De citroenen van klasse II die momenteel naar het Midden-Oosten worden geëxporteerd, dekken niet eens de verpakkingskosten, merkt een exporteur op. "Het is op dit moment niet de moeite waard citroenen voor het Midden-Oosten te verpakken."
"De wereldmarkten zijn kapot. Misschien zal 20% van de sector boven de break-even kosten eindigen," beweert een exporteur.
"De vraag op het noordelijk halfrond als gevolg van de stijgende brandstofprijzen en het inflatiepercentage betekent dat de consument meel of brood koopt, in plaats van citrus."
Hoewel de vraag zwak is, blijven de hoeveelheden Zuid-Afrikaans citrus stijgen na jaren van wijdverspreide en veelgeroemde expansie. Binnen de sector zijn er echter twijfels gerezen over het effect van dit stijgende aanbod op de markten en de prijsniveaus.