Zorgen Britse AGF-sector over staking Felixstowe

Een staking van 8 dagen in de haven van Felixstowe, die op 21 augustus begon en wordt opgevolgd door meer dan 1.900 havenarbeiders, zal naar verwachting gevolgen hebben voor de toeleveringsketens in heel Europa. De haven verwerkt 48% van de Britse containerhandel. De haven heeft een diepzeedienst voor schepen van over de hele wereld die een breed scala aan producten brengen, waaronder groenten en fruit, en ook een Ro-Ro-dienst die ongeveer 15 afvaarten per week telt en een belangrijke schakel is naar Rotterdam en Europa, waar veel van de AGF-producten uit het VK naartoe gaan.

"De staking zal de handel ernstig verstoren, schepen vertragen en nieuwe routes forceren", aldus het wereldwijde informatietechnologie-bedrijf IQAX, dat gegevens publiceerde over de momenteel getroffen containerschepen.

"Ongeveer 30% van onze omzet genereren we via Felixstowe, dus het zal een enorme impact hebben", vertelde Paul Day, directeur van transportbedrijf Turners of Soham, aan de BBC. Het bedrijf uit Cambridgeshire pikt dagelijks zo'n 500 containers uit de haven op. "We kunnen misschien twee of drie dagen blijven werken, maar ik zie niet in hoe we dat daarna nog zullen kunnen. Het zal ons een hoop geld kosten. Het enige wat ik kan doen is de schade proberen te minimaliseren. Maar dat er schade is, is wel zeker."

Nigel Jenny zei dat Felixstowe niet zoveel groenten en fruit verwerkt als Dover of de Kanaaltunnel, maar nog steeds een belangrijke schakel is naar Rotterdam en Europa.

"Wat zich op de schepen bevindt, is eigenlijk niet relevant. Klanten moeten toegang kunnen krijgen tot hun goederen. Als deze worden omgeleid, zal dat andere havens onder druk zetten. Het is nog wat vroeg om te zien wat de precieze gevolgen zullen zijn, maar we hebben er alle vertrouwen in dat de havens hun klanten zullen ondersteunen. Onze grootste zorg is dat als havens hun openingstijden moeten verlengen om meer zendingen te kunnen verwerken, overheidsfunctionarissen misschien niet hetzelfde doen. Goederen kunnen niet worden gelost als er geen douanebeambten aanwezig zijn."

"We hebben onderhandeld over aanzienlijk minder inspecties. We begrijpen dat er controles moeten plaatsvinden, maar ook ambtenaren moeten begrijpen dat bederfelijke goederen niet zolang in de haven kunnen worden bewaard als andere goederen. Ze moeten dus dienovereenkomstig handelen. Het is belangrijk dat exporteurs vertrouwen blijven hebben voor hun export naar het VK."

Mark Wright, Senior Commercial Manager bij Davis Worldwide, zei dat ze het grootste deel van hun goederen importeren via London Gateway en nog geen problemen zien in de haven.

Ben Goodchild van Nationwide Produce vertelde dat ze nog geen vertragingen hebben gezien in de import via Nederland, maar dat dit de komende dagen kan veranderen. "We doen een beroep op Daily Fresh om producten via Nederland binnen te halen en zij zeiden dat de diensten via Felixstowe konden teruglopen van 3 naar slechts 1 vaart per dag, maar dat ze in plaats daarvan meer gebruik zouden maken van Harwich als haven."

De staking zal zeker gevolgen hebben voor de Nederlandse AGF-sector, zo zegt een woordvoerder van GroentenFruit Huis. "Ferries uit Vlaardingen hebben Felixstowe als bestemming. Bedrijven zullen nu proberen alternatieven zoals bijvoorbeeld Harwich, Dover of de Eurotunnel te gebruiken. Die opties moeten dus gezamenlijk het volume opvangen dat niet via Felixstowe vervoerd kan worden. De vraag is of ze daar de capaciteit voor hebben."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.