Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kiwibessen

OGV Bruchsal gaat samenwerking aan met Primland

Obst- und Gemüse-Absatzgenossenschaft Nordbaden (OGA) en de daarbij aangesloten verkooporganisatie OGV in Bruchsal en Heidelberg bieden op een totale oppervlakte van 60.000 m2 een breed assortiment groenten en fruit aan, dat in heel Duitsland en in de buurlanden op de markt wordt gebracht. Tot de topproducten van het bedrijf behoren asperges, aardbeien en zachtfruit, suikermaïs, alsmede pruimen en pruimedanten (grote, gedroogde, blauwe pruimen). Tijdens een rondleiding door de hallen van het bedrijf spraken we met algemeen directeur Hans Lehar over de ontwikkeling van deze productsegmenten, waarvan 70-80 procent wordt verkocht aan retailers.


Hans Lehar op het terrein van OGA/OGV in Bruchsal

Succesvolle ontwikkeling in zachtfruit
Asperges en suikermaïs zijn de meest verkochte producten van het bedrijf. De zachtfruitsector heeft de laatste jaren echter ook een positieve ontwikkeling doorgemaakt. "Het aardbeiseizoen is voor ons al voorbij. Voor aalbessen, bramen, frambozen, kruisbessen en blauwe bessen is het seizoen nog aan de gang. Het hele zachtfruit-scala heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld. Voor veel klanten brengen wij de bessen op de markt via huismerken van de retailer. Dit jaar zijn de producten, dankzij het droge weer, van zeer goede kwaliteit. Door de goede oogsten in heel Duitsland stonden de prijzen onder druk," zegt Lehar.

"Voor al deze producten zagen we geen hogere prijzen vergeleken met vorig jaar," gaat Lehar verder. "In het geval van frambozen worden wij vooral geconfronteerd met goederen van concurrenten uit Spanje, Portugal en Marokko. Door de aanzienlijk lagere teeltkosten in deze landen kunnen de Duitse telers hun prijzen niet evenaren." Het is erg onbevredigend dat in veel sectoren Duitse producten tegen dezelfde prijs op de markt moeten worden gebracht als producten van buitenlandse oorsprong.

Organisch aandeel van acht tot tien procent
"De aardbeien- en aspergeteelt in Duitsland zal blijven bestaan. Als gevolg van de steeds moeilijker wordende omstandigheden zal de productie echter verder dalen. Ook het aantal telers zal afnemen," denkt Lehar. Het bedrijf verhandelt blauwe bessen, hoofdzakelijk van de Duke variëteit, via bedrijven in Nedersaksen en een bedrijf in Heidelberg. Er zijn ook goede contacten met conventionele en biologische telers in Oost-Europa.

"Ons organische aandeel is nu acht tot tien procent. De laatste jaren was er een stijgende trend, maar momenteel stagneert dit segment omdat de oorlog in Oekraïne ook zijn stempel heeft gedrukt op biologische producten. De consumenten besparen op voedsel en groenten en fruit hebben zich duidelijk niet ontwikkeld als prijsopdrijvers. Sommige afnemers hebben bijvoorbeeld geen biologische aardbeien in voorraad, omdat deze voorheen te sterk afgeprijsd moesten worden. Dit staat in schril contrast met de politieke plannen om de biologische teelt in Duitsland sterk uit te breiden."

Kiwibessen van Primland
"Sinds 2017 werken we samen met Primland, de specialist in kiwibessen. Wij zijn hun logistiek platform voor de bevoorrading van de Duitse markt en bieden opslag- en andere diensten voor Duitse retailers. Het seizoen begint rond midden/eind augustus en loopt tot oktober. Door de extreme vorstgevoeligheid denk ik niet dat de teelt van kiwibessen in Duitsland veel toekomst zal hebben."

Asperges zijn goed voor 50 procent van de totale verkoop
Asperges zijn goed voor ongeveer 50 procent van de totale verkoop van OGA/OGV binnen het seizoen. Lehar: "Het weer was optimaal voor de groei. Daarom was er in het hele land veel aanbod, terwijl de vraag helaas ongewoon laag was. Na ernstige prijsdalingen hebben veel telers in het land in een vroeg stadium 30-50% van hun areaal uit productie genomen. Dit was een unieke gebeurtenis, die ik nog niet eerder heb meegemaakt."

De grootste klanten zijn altijd de groothandelsmarkten en de gespecialiseerde handel geweest. Ook de horeca is dit jaar teruggekeerd als afnemer van geschilde producten. "Maar het merendeel wordt verkocht via retailers. Aan het begin van het seizoen was de prijs erg hoog, om daarna snel en scherp te dalen; dit is niet ongebruikelijk. Het grootste probleem was gewoon dat de consumenten terughoudend waren in hun aankopen, wat ook in de direct marketing voelbaar was."

Aspergeseizoen eindigde vroeg op veel plaatsen
Wat het volume betreft, zijn witte asperges zwaarder getroffen dan groene asperges, maar voor geen van beide productsectoren is de situatie bevredigend. Alternatieve verkoopkanalen zoals de verwerkende industrie waren niet aan de orde. De conservenindustrie en de sector diepvriesprodukten worden hoofdzakelijk bevoorraad met laaggeprijsde producten uit China, Taiwan en Peru. "Voor Duitse asperges is en blijft het verse product het belangrijkste, met afzet via retailers, gespecialiseerde handel, directe verkoop en de horeca.

"Iedereen weet dat er al jaren een overaanbod van asperges is. Toch is er te weinig veranderd in de productie. Ik denk dat er na dit jaar in Duitsland grote omwentelingen zullen plaatsvinden wat betreft de aspergeteelt. Dit betekent dat telers hun teelt massaal zullen verminderen of helemaal zullen stopzetten. De kostendruk is zo hoog, als gevolg van de extreem gestegen kosten, dat alleen hogere inkomsten dit proces kunnen stoppen. Helaas zie ik deze ontwikkeling op dit moment niet tot stand komen. Tot 50 procent van onze aardbeien wordt nu in tunnels geteeld. Er zijn niet veel grote open veldtelers meer. Deze proberen zo vroeg mogelijk op de markt te komen en zo lang mogelijk te kunnen leveren, zolang de prijzen en de markt het toelaat."

Moeilijk suikermaïsseizoen door droogte
Het tweede belangrijkste product van de onderneming is suikermaïs. De droogte heeft dit jaar een enorme invloed op de import en op de Duitse productie. "Normaal verkopen we suikermaïs tot eind oktober. Als de droogte blijft aanhouden, kunnen we ook hier een mislukte oogst verwachten," concludeert Lehar.

Voor meer informatie:
Hans Lehar
OGA / OGV Nordbaden eG
Industriestr. 1-3
D-76646 Bruchsal
Tel.: +49 7251 8002-0
Fax: +49 7251 8002-99
mail@oga-bruchsal.de  
oga-bruchsal.de  

Publicatiedatum: