"Prijs Chinese pitloze granaatappelen zal dit seizoen 10% stijgen"

Pitloze granaatappels komen elk jaar halverwege augustus op de Chinese markt, net op tijd voor het Mid-Autumn Festival [10 september, 2022]. Dit is een seizoensfruit dat vaak als geschenk voor het Mid-Autumn Festival wordt gegeven. Huili in Sichuan is een belangrijk teeltgebied voor pitloze granaatappelen. Het seizoen begint gewoonlijk rond 15 augustus en duurt tot eind oktober of begin november. Cai Qinyun, CEO van Chengdu Zhongyi Fruits, deelde onlangs zijn inzicht in de huidige omstandigheden in de teeltgebieden alsook in de marktontwikkelingen van dit seizoen.

"Het totale areaal van de pitloze granaatappelplantages in Huili bedraagt ongeveer 26.667 ha. Sommige aanplantingen hebben tijdens het bloesemseizoen in maart en april te lijden gehad van hevige regenval en lage temperaturen, waardoor de bomen minder fruit droeg, wat hun opbrengst heeft beïnvloed. De geraamde opbrengst van deze aanplantingen bedraagt slechts 25% van die van de vorige jaren. Andere aanplantingen hebben echter geen gevolgen ondervonden van de slechte weersomstandigheden. Bovendien hebben we geleidelijk oudere rassen vervangen door nieuwe, zodat hun opbrengst zelfs is toegenomen. Dat is de reden waarom het totale aanbod licht is gestegen."

"De prijs van pitloze granaatappelen zal naar verwachting stijgen in de periode vóór de nationale feestdag [1 oktober, 2022], met name rond het Mid-Autumn Festival [10 september, 2022]. Vorig jaar was de marktwinst goed en dat kan de markt dit jaar stimuleren. De huidige omstandigheden doen vermoeden dat de prijs trager zal stijgen dan vorig jaar. Hoewel de marktvoorspellingen optimistisch zijn voor de granaatappeltelers, is het algemene economische klimaat nog steeds verzwakt door de aanhoudende pandemie en is de consumentenkracht nog niet hersteld," aldus Cai.

In voorgaande jaren viel het Mid-Autumn Festival vaak eind september, maar dit jaar valt de feestdag op 10 september. Dat betekent dat het feestelijke afzetseizoen voor seizoensfruit korter is dan gewoonlijk. Dat zal uiteraard gevolgen hebben voor de verkoop. Neem als voorbeeld de pitloze granaatappelen. Vorig jaar kwamen ze op 5 augustus op de markt en het Mid-Autumn Festival was eind september. Dit jaar zijn de granaatappelen vrij laat gerijpt, zodat ze pas op 15 augustus op de markt kwamen en dat is minder dan een maand voor het midzomernachtfestival. Dit zet de afzet enorm onder druk, vooral later in het seizoen wanneer de opslagkosten de verkoop van granaatappelen extra onder druk zetten.

Chengdu Zhongyi Fruits is eigenaar van verschillende fruitmerken waaronder het erkende regionale specialiteitmerk "Sichuan Treasure", dat de "Sunshine series" voor sinaasappelen, druiven en granaatappelen omvat, alsook "Tang Beauty" voor watermeloenen. Het bedrijf verkoopt daarnaast appelen en blauwe bessen. Het verkoopt hoofdzakelijk aan grootschalige supermarkten en e-commerce platforms.

Voor meer informatie:
Mr. Cai Qinyun - CEO
Chengdu Zhongyi Fruits Co., Ltd.
+86 136 8835 2038 
www.zhongyifruits.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven