Uit de oude doos: Zeeuwsche Zakkenhandel, verkoop zonder grenzen

"Het oog koopt", zo vertelt de heer van Fraassen, directeur van de Zeeuwsche Zakkenhandel te Waarde, wiens bedrijf al sinds 1925 kwaliteitsartikelen op de markt brengt. In 1977 heeft de heer L. van Fraassen de leiding van het bedrijf van de heer Nieuwenhuysen overgenomen. Het bedrijf in het Zeeuwse Waarde is een onderdeel van de NNZ-groep in Groningen. Het moederbedrijf heeft de laatste tien jaar haar activiteiten belangrijk uitgebreid. Men heeft een groot assortiment verpakkingsmaterialen, die voor een groot deel op de agrarische handel zijn afgestemd, zoals de land- en tuinbouw en suikerindustrie, maar ook, om een voorbeeld te geven, de mosselhandel.

Eén van de opslagloodsen

In Zeeland heeft men naast het filiaal in waarde, ook een filiaal in Goes. Hier bevindt zicht de jute-afdeling. Ook daar worden jutezakken bedrukt en verder naar klanten gedistribueerd. Daarnaast verkoopt men een geheel nieuw product, de zogenaamde big bag. Deze bulkzakken die bv. 1000 kilo aardappelen kunnen bevatten, veroveren langzaam de markt. Vooral bij grote bedrijven bestaat hiervoor interesse.

"Wij voeren hier hoofdzakelijk de zogenaamde netgroep", zegt van Fraassen. "Dit zijn verpakkingen voor aardappelen, uien, peen, spruiten en knolselderij, om de belangrijkste producten te vermelden. Hier voeren wij het totale gamma. Dit is verkrijgbaar voor de halfautomatische en de volautomatische verpakkingsapparatuur. In het programma zitten pondszakjes, kilozakjes, 2.5, 5, 10 en 25 kilozakken."

Een spoedgeval

"Wij hebben zowel in Nederland als in België een goede naam opgebouwd. In België moesten we 10 jaar geleden nog echt pionieren, maar als je bij een Belg eenmaal het vertrouwen hebt gewonnen, dan blijft hij je trouw. Onze service is dan ook optimaal. Zit een klant in nood, en dat komt nogal eens voor, dan heeft als hij 's morgens belt, dezelfde dag nog de zakken in huis. Dit komt, omdat we dicht bij de Belgische productiegebieden zitten", vertelt de heer Van Fraassen.

"We zitten in een branche waar de concurrentie groot is, maar toch wijzen we onze afnemers altijd op een goed kwaliteitsproduct, al is dat wat duurder. Het komt voor dat een collega met een goedkoper, maar minder product op de markt komt. In de meeste gevallen komen de klanten hier echt op terug, omdat het verpakte product niet duidelijk tot uitdrukking komt. Men maakt dan een gemiddelde lagere prijs, terwijl men aan de verpakking wil uitsparen. Zodoende is het niet opmerkelijk dat een goed merk altijd in een kwaliteitsbaal met een band erom heen zit. Het product verkoopt zich zo vanzelf. Wanneer we de Beneluxmarkt met die van de VS, Canada en Engeland vergelijken, hebben we nog een achterstand in te halen, want maar al te vaak", zo besluit van Fraassen, "wordt hier nog vergeten, dat het oog koopt."

Bron: Primeur 21 - Jaargang 1 - 27 februari 1987


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven