"Grootste uitdaging voor fruitsector is om volumes op peil te houden"

Kleinere vraag naar Griekse pitloze druiven

De vraag naar Griekse druiven zal dit jaar lager uitvallen. Volgens Nick Nafpliotis, directeur van het Griekse fruitbedrijf Greek and Fresh, heeft dit te maken met de energiecrisis waarmee Europa wordt geconfronteerd: "We moeten momenteel uitdagingen aangaan waarmee elk voedingsproduct te maken krijgt. De vraag neemt af als gevolg van de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne, die beide hebben geleid tot enorme kostenstijgingen in alle productiestadia. We hebben deze zomer tot nu toe gezien dat, wanneer er schaarste is aan fruit, zoals watermeloenen in mei en juni of steenfruit en Victoria-druiven, de markt de hogere teeltkosten veel beter kon opvangen dan toen er een normale opbrengst was, zoals we zien bij pitloze druiven. Gezien de lagere vraag is de grootste uitdaging voor de fruitsector om in een zwakke markt de verkoopvolumes op peil te houden en tegelijkertijd de prijzen iets te verhogen om op zijn minst een deel van de gestegen teeltkosten te dekken." 

Nafpliotis stelt dat de prijzen voor pitloze druiven dalen door een normaal aanbod en een lagere vraag. "Victoria-druiven begonnen op een prijsniveau dat vergelijkbaar is met dat van vorig jaar. Maar omdat er maar half zoveel druiven zijn als vorig jaar als gevolg van een hagelbui die medio juni de regio Kavala trof, zijn de prijzen daarna niet gedaald maar ongeveer 20% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Voor de pitloze druiven daarentegen, waar we een normaal aanbod en een lagere vraag zien, zijn de prijzen lager dan normaal. Daarnaast is er ook hevige concurrentie van het Spaanse en Italiaanse product en de gestegen transportkosten maken de situatie nog ingewikkelder."

"De vraag naar alle druiven, zowel Griekse als van andere landen, is matig tot nu. We zullen proberen premium pitloze druiven zoals Arra en IFG-rassen te exporteren naar markten buiten Europa. Ik denk dat de impact van de energiecrisis, die resulteert in een lagere vraag, groter zal zijn naarmate we de herfst en de winter naderen. Ik denk dat duurdere producten zoals druiven de grootste klap te verwerken zullen krijgen, terwijl goedkopere basisproducten zoals citrus het beter zullen doen. Consumenten zullen keuzes moeten maken, aangezien de hoge energiekosten een groter percentage van hun inkomen zullen opeisen", besluit Nafpliotis. 

Voor meer informatie:
Nick Nafpliotis
Greek and Fresh
Tel: +30 215 215 8063 (Griekenland)
Nick@greekandfresh.com 
www.greekandfresh.com  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven