Albert Heijn maakte vorige week bekend dat eind van het jaar al haar paddenstoelen, in het kader van haar Beter voor Natuur & Boer-programma, uit Nederland zullen komen. Lambert van Horen, Senior Specialist Fresh Produce bij Rabobank, deelt op LinkedIn zijn vraagtekens bij dit persbericht.
"Soms vraag ik me af wat de nieuwswaarde is van bepaalde persberichten. 'Een grote Nederlandse supermarkt gaat jaarrond champignons van Nederlandse bodem aanbieden' luidt dan de titel. Blijkbaar heeft de communicatie-afdeling van een grote retailer gemeend een bericht hierover naar buiten te moeten brengen of gereageerd op een vraag van een journalist.
Champignons worden al zo'n zeventig jaar in Nederland jaarrond aangeboden. Vanaf het moment dat de productie in de jaren vijftig-zestig van vorige eeuw in een stroomversnelling kwam, is zo'n 30-40% van de productie voor de versmarkt voor Nederland bestemd en wordt 60-70% naar de ons omliggende landen gebracht. Op een enkele vrachtwagen na, die soms naar Zweden of Oostenrijk rijdt, worden zo ongeveer al die verse champignons afgeleverd binnen een straal van 600 - 800 kilometer. In Nederland wordt dat dan export genoemd, de Amerikanen noemen het transport van champignons van Horst naar Parijs, van Boekel naar Düsseldorf of van Kerkdriel naar Londen gewoon 'localforlocal'. De vrachtwagenchauffeur rijdt er 's ochtends naar toe en zit 's avonds thuis weer aan de maaltijd (met lekkere champignons natuurlijk)", aldus Lambert.
"Al ruim tien jaar zijn nagenoeg alle teelt- en handelsbedrijven die verse champignons aanbieden aangesloten bij het Fair Produce initiatief. Daarmee geven ze een duidelijk signaal af dat deze ondernemers de regelgeving over arbeid en sociale premies serieus nemen."
"Ook de productie van andere paddenstoelen (kastanjechampignon, oesterzwam, bundelzwam, shiitake) was al lang genoeg voldoende voor de Nederlandse markt. De supermarkt zelf koos dus al die tijd doelbewust voor het aanbieden van witte champignons uit bijvoorbeeld Polen of andere paddenstoelen uit bijvoorbeeld Zuid-Korea. Wat is nou de afdronk: Moeten we blij zijn met deze wijziging van het beleid van deze retailer: 'Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' of moeten we ze nog maar eens vragen waarom het zo lang geduurd heeft?"