"Exporteurs en telers voelen druk van sterke sjekel"

Normale Medjool dadeloogst verwacht in Israël

Het Israëlische dadelseizoen is vorige week weer van start gegaan met de oogst van de gele knapperige Barhi dadels. "Na twee jaar pandemie kan de dadelmarkt eindelijk terugkeren naar de normale situatie. In Israël verwachten we 50.000 ton te oogsten", zegt Tal Dagul, vicevoorzitter marketing bij Agrifood Marketing, een grote Israëlische dadelexporteur. "Agrifood Marketing exporteert jaarlijks ongeveer 1.500 ton Medjool dadels en 100 ton gele Barhi dadels. Het Barhi seizoen, dat vorige week van start is gegaan, is erg kort en duurt slechts één maand. De prijzen veranderen wekelijks, want het is een vers product en de hoeveelheid is beperkt. Het seizoen begint met hoge prijzen, maar daarna dalen ze naarmate het aanbod toeneemt. Ondanks de hoge transportprijs worden ze in de eerste weken per vliegtuig verzonden om de markten vroeg te bereiken. Daarna, wanneer de marktprijzen beginnen te dalen, worden de dadels over zee verscheept." 

Over ongeveer een maand zullen er dan volop Medjool dadels geoogst worden, afhankelijk van het teeltgebied. "In de Arava-woestijn, in het zuiden van Israël nabij de Rode Zee, begint de oogst een week eerder", zegt Dagul.

"In dit stadium is het nog te vroeg om te praten over de kwaliteit van de Medjool dadels, aangezien ze nu pas van groen naar geel beginnen te verkleuren. Op dit moment zien we grote maten aan de bomen hangen, de kwaliteit lijkt goed en we verwachten geen echte problemen, aangezien de oogst afstevent op 50.000 ton, 15% meer dan vorig jaar. Vorig seizoen was zwaar. Er werd toen slechts 43.000 ton geplukt en dat had 47.000 ton moeten zijn. We zijn blij dat we weer een normale opbrengst zullen hebben en dat we aan alle programma's en eisen zullen kunnen voldoen", zegt Dagul.

Agrifood exporteert Barhi, Medjool en super sappige Bonbon dadels door heel Europa. De belangrijkste markten zijn Spanje, Frankrijk, Nederland en Duitsland. "Engeland en Scandinavische landen zijn opkomende markten voor Agrifood Marketing", zegt Dagul.

"Ondanks de wereldwijde crises die ons de afgelopen jaren zijn overkomen, zien we een toenemende vraag naar Medjool dadels. Ze blijven consumenten uit alle sectoren aantrekken, vooral atleten en mensen die gezond willen leven. Dadels zijn immers het gezonde antwoord op de behoefte aan snoep."

Dagul zegt dat Israëlische exporteurs onder grote druk staan vanwege de wisselkoers van de Israëlische sjekel, die erg sterk is in vergelijking met de euro. "Eén euro is vandaag 3,35 sjekel waard. In een jaar tijd verloor de euro 15% van zijn waarde ten opzichte van de sjekel, wat Israëlische exportproducten minder aantrekkelijk maakt. Dit is een groot probleem voor zowel exporteurs als telers. Het is moeilijk om de sector winstgevend te houden. Bovendien is ook de koopkracht van de Europese klant gedaald. Maar we hebben altijd weten om te gaan met dergelijke moeilijkheden en we geloven in ons product, in de voordelen die het biedt en in de kwaliteit ervan. We zijn er zeker van dat de Europese consument die van het product houdt, het niet links zal laten liggen. Tegelijkertijd hopen we op een verbetering van de wisselkoers", besluit Dagul.

Voor meer informatie:
Tal Dagul
Agrifood Marketing
Tel: +972 485-22749 (Israël)
Tald@agrifood.co.il 
www.agrifood-marketing.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven