Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consument heeft voorkeur voor losse witlof en appels en wil meer informatie over bewaren

HAS-studenten brengen issues witlof- en appelketen in kaart

Tholen - Welke keuzes leiden tot optimalisatie van de integrale duurzaamheid van product-verpakkingscombinaties in de foodsector? In het kader van het onderzoeksproject van de HAS brachten studenten een aantal issues aan het licht in de appel- en witlofketen. Zo blijkt de transporttemperatuur van witlof een discussie. Consumenten hebben een voorkeur voor los product en hebben behoefte aan meer informatie, met name over bewaren.


Bron: HAS

De belangrijkste methoden om de kwaliteit van witlof en appels te waarborgen zijn temperatuurbeheersing en een gesloten koelketen. Uit onderzoek van HAS blijkt dat er geen eenduidige transporttemperatuur van witlof is. Voor appelen is een temperatuur van beneden de 7 graden goed. Eenmaal bij de consument bewaren deze witlof wel in de koelkast maar appelen leggen ze op de fruitschaal, deels door onwetendheid, deels door ruimtegebrek in de koelkast.


Bron: HAS

Bij de aankoop van witlof speelt de grootte van het gezin een rol, zo blijkt uit gesprekken met de focusgroep. Zo wordt eerder gekozen voor losse witlof, omdat men dan zelf het aantal witlofstronkjes kan uitkiezen. Volgens de respondenten is het nadeel van de verpakte witlof dat er één kleinere stronk tussen zit om de vereiste 500 gram in gewicht te behalen. Aan deze stronk blijkt men niks te hebben, omdat deze dan volledig bitter is. Ook promoties spelen een rol als het gaat om de soort verpakking die men koopt. 

Bron: HAS

De uitstraling en de structuur wordt door de respondenten benoemd als belangrijke aankoopfactoren van appels. Ook de smaak van de appel speelt een rol, wat blijkt uit de verschillende rassen die door de respondenten worden gekocht. Daarnaast speelt de grootte van het huishouden een rol bij de aankoop van appels. Het merendeel van de respondenten koopt de appels los, omdat zij deze dan zelf uit kunnen zoeken en kunnen beoordelen op stevigheid.

Klik hier voor meer informatie over het onderzoek

Voor meer informatie:
HAS

Onderwijsboulevard 221
5223 DE 's-Hertogenbosch
Stefan Hermsen (Projectleider): S.Hermsen@has.nl  
Antien Zuidberg (Project Manager):
A.Zuidberg@has.nl  
www.projectgoedverpakt.nl