Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse citrusexport +7% ondanks wereldwijde uitdagingen

De Zuid-Afrikaanse citrusexport is in alle terminals samen 7% hoger dan in het midden van vorig seizoen, ondanks de wereldwijde uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd. 

Transnet Port Terminals (TPT) heeft in de eerste helft van het seizoen meer dan 77.376 FEU (forty feet equivalent units) overgeslagen op haar containerterminals in Durban, Ngqura en Gqeberha. Op Port Elizabeth Container Terminal is de citrusexport 36% hoger dan die van vorig jaar, op Durban Container Terminal Pier 1 in totaal 13,1% hoger, op Durban Container Terminal Pier 2 in totaal 6,1% en op Ngqura Container Terminal 2,3%. De Cape Town Container Terminal, die dit seizoen een ondersteunende rol speelt, noteerde ook een stijging van 6% in de koelcontainervolumes, met onder meer ook export van citrus.

"Onze voorbereiding op het citrusseizoen concentreerde zich op personeelsbezetting, maximale stapelcapaciteit, naleving door de sector van het vrachtwagenafsprakensysteem en meer aansluitpunten voor gekoelde containers", zegt Michelle van Buren Schele, General Manager - Commercial and Planning bij TPT. Ze voegde eraan toe dat hoewel het voorstel om gekoelde containers per spoor te voorzien nog in overleg was bij logistieke dienstverleners, een massaal spoorevacuatiesysteem het vrachtverkeer aanzienlijk zou ontlasten. De uitvoering ervan is evenwel sterk afhankelijk van de acceptatie door de sector.

De recente protectionistische regelgeving van de Europese Unie voor de import van citrus uit Zuid-Afrika blijft een grote uitdaging. Maar ook hogere kosten voor transport en grondstoffen en de late oogst van citroenen en grapefruit zorgen voor veel onzekerheden voor de sector, waardoor de Citrus Growers’ Association (CGA) haar jaarlijkse prognose heeft verlaagd van 170,5 naar 165,9 miljoen kartons voor het jaar 2022.

Ondertussen blijven de Durban Container Terminals (DCT) zich inspannen voor een vlotter beheer van de opgestapelde containers in de terminal. Daartoe werd de procedure voor gratis importopslag bijgewerkt. Eigenaren van een lading hebben nog steeds 78 uur gratis importopslag, maar die periode gaat nu al in vanaf het moment waarop de container daadwerkelijk van het schip wordt gelost en opgestapeld in de terminal in afwachting van ophaling. Voorheen ging de gratis 78 uur-periode pas in nadat alle containers op een schip waren gelost. "Een vlotte afhandeling is belangrijk, want dit komt de klant ten goede en verbetert de efficiëntie op de terminal", zegt Van Buren Schele.

Het piekseizoen voor Zuid-Afrikaans citrus is van april tot en met september. Zowel Durban als de Oost-Kaap verladen dan fruit naar meer dan 100 landen, voornamelijk binnen de Europese Unie, het Verre Oosten en de Verenigde Staten.

Voor meer informatie:
Mbali Mathenjwa
Transnet
Tel: +27 83 279 2651 (Zuid-Afrika)
Mbali.Mathenjwa@transnet.net 
www.transnet.net 

Publicatiedatum: