En plots is daar verontrustend nieuws voor Zuid-Afrikaanse exporteurs en Europese importeurs: de Europese Commissie besloot om midden in het hoogseizoen nieuwe regelgeving goed te keuren met betrekking tot koudebehandeling voor Zuid-Afrikaanse citrusimport. Exporteurs en importeurs over de hele wereld moeten zich snel aanpassen aan deze nieuwe situatie.
LogisticDocuments heeft een interview met een inkoopmanager over deze situatie gepubliceerd in een LinkedIn-bericht.
Het bedrijf besloot een van de klanten die al het langst bij hen is te interviewen over deze nieuwe situatie en vooral een van de meest ervaren gebruikers van het platform. Het zat samen met Gijsbert van Leeuwen, inkoopmanager bij Olympic Fruit en vroeg hem naar de impact van dit nieuws en het gebruik van LogisticDocuments.com tijdens deze kritieke eerste dagen.
Tijdens het interview noemde Gijsbert drie belangrijke gevolgen van de nieuwe regelgeving voor zijn organisatie:
- Moeite met het vinden van aanbod: 'In Zuid-Afrika zijn er al heel wat uitdagingen te overwinnen. Met deze extra regelgeving beslissen Zuid-Afrikaanse exporteurs om markten op te zoeken met eenvoudigere protocollen.'
- Hogere kosten: 'Citrus moet nu voorgekoeld worden in de haven, wat bijkomende kosten met zich meebrengt, waaronder die voor elektriciteit, die nu nog duurder is door de recente stijging van de energieprijzen. Bovendien moeten er aan beide kanten van de toeleveringsketen extra papierwerk en inspecties worden uitgevoerd. Ook dat zorgt voor een toename van de kosten.'
- De uiteindelijke kwaliteit van het fruit is slechter: 'Het fruit zal meer lijden onder dit protocol, vooral de Navel-sinaasappelen. We zullen dus meer defecten op de schil zien. De normen van de supermarktenketens zijn erg streng, dus veel van dit fruit moet opnieuw verpakt worden en er is ook meer afval. Daardoor zien we meer klasse II- of klasse III-fruit.' Als gevolg hiervan zal de prijs van het klasse I-fruit stijgen om het aandeel weggegooid fruit te compenseren.
Gelukkig blijft Gijsbert optimistisch en zo geeft hij ook inzicht in hoe het bedrijf erin slaagt de impact van de nieuwe EU-regelgeving te verminderen door het gebruik van LogisticDocuments.com. Hij legde uit hoe het platform het gemakkelijker maakt om het overzicht over de activiteiten te houden en vooruit te plannen: "Het feit dat LogisticDocuments.com geïntegreerd is in mijn ERP-systeem maakt het voor mij heel gemakkelijk om een overzicht te hebben van het fruit dat aankomt en in welke week. We kunnen onze zendingen gemakkelijk traceren en de vraag vooraf plannen. In de huidige situatie zien we dat onze expertise in het vermarkten van fruit in combinatie met een goede logistieke tool ons kan helpen onze klanten te bedienen en de waarde toe te voegen die ze van een expert verwachten."
Gijsbert noemt ook de voordelen van geautomatiseerde track-and-trace in de huidige situatie: "Dit is erg handig. Uit mijn ervaring bij mijn voormalige werkgever, waar de verwerking van de info handmatig gebeurde, waren er vooral bij overslag grote problemen. Want als je soms slechts twee van de twintig containers op het schip kan traceren, weet je niet dat dat bijvoorbeeld de helft van de containers na de overslag later zal aankomen op een ander schip."
"LogisticDocuments.com is 100% bezig met het bijwerken van hun ETA's, wat me veel tijd bespaart en fouten als deze vermindert."
Gijsbert werd ook gevraagd naar het risico dat aan dergelijke situatie vasthangt: "Wanneer alle documenten zijn verzonden en mijn logistieke afdeling hun fiat geeft, ontvang ik een automatische e-mail dat ik kan doorgaan met de vooruitbetaling. Het risico van betalen zonder alle documenten te hebben is er dus niet meer."
Ook dit wil Gijsbert nog even aanstippen over hoe ze kunnen reageren op snel veranderende omstandigheden, zoals de nieuwe EU-regelgeving: "We gaan sneller en effectiever te werk. Dat betekent dat we vlugger kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden. Zo kunnen we partners en klanten beter helpen en meer betekenisvolle relaties opbouwen. Al met al maakt het een verschil voor ons om de concurrentie voor te zijn."
Het is van vitaal belang voor de betrokken partijen om zo snel mogelijk te reageren op een ontwikkeling die grote gevolgen zal hebben voor de toeleveringsketens van Zuid-Afrikaans citrus met bestemming Europa.
Voor meer informatie:
Christian Schouten / David van den Heuvel
LogisticDocuments.com
Tel: +31 (0)180 61 70 11
Mob: +31 (0)6 18 58 37 91 / +31 (0)6 29 70 38 65
c.schouten@logisticdocuments.com
d.vandenheuvel@logisticdocuments.com
www.logisticdocuments.com