Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Extreme temperaturen en hoge kosten

Uiterst complex broccoli- en bloemkoolseizoen in Murcia

De broccoli- en bloemkoolsector in de regio Murcia heeft het het afgelopen seizoen niet gemakkelijk gehad en de prognoses voor volgend seizoen gaan geenszins uit van een kentering. De bestemming van de broccoli en bloemkool uit Murcia is in principe het buitenland. In 2021 werd zo'n 335.000 ton broccoli en bloemkool uit deze Spaanse regio geëxporteerd. Daarnaast wordt er ook steeds meer product afgezet op de binnenlandse versmarkt en gaat een aanzienlijk deel naar de diepvriesindustrie. 

"We hebben in de lente hevige regens gekend en de teelt- en productiekosten zijn ononderbroken blijven stijgen", zegt Juan Marín, voorzitter van het Broccoli- en Bloemkoolcomité van de Murciaanse telers- en exporteursvereniging Proexport. "De vooruitzichten voor de telersprijzen waren initieel goed, maar we zijn er uiteindelijk niet in geslaagd een noodzakelijk evenwicht te vinden om de heftige kostenstijgingen die zich al vóór het conflict in Oekraïne aandienden, te compenseren. De sector maakt een negatieve en zorgwekkende balans op van het voorbije seizoen, want de telers hebben het heel moeilijk om deze kosten door te rekenen aan tussenhandelaren en supermarktketens. Het is bijna niet mogelijk om enigszins fatsoenlijke telersprijzen te behalen." 

"We gaan een van de meest complexe seizoenen van de afgelopen jaren tegemoet. Als het gebrek aan grondstoffen of de escalatie van de energieprijzen aanhoudt, wordt het telen van voedsel een risicovolle activiteit voor bedrijven."

"Momenteel vindt de teelt plaats in hoger gelegen gebieden, maar dan nog lijden we onder de gevolgen van een van de heetste zomers in de geschiedenis", vult Felipe López aan, lid van de Groenteafdeling van de Federatie van Tuinbouwcoöperaties van Murcia (Fecoam). "De extreme weersomstandigheden, met ongebruikelijke hittegolven, hebben een directe impact gehad op de broccoli- en bloemkoolplanten, die vanaf de aanplant in vollegrond een vegetatieve stilstand hebben gekend. Daardoor is de opbrengst drastisch verminderd op een manier die we niet eerder hebben meegemaakt."

"We leggen klanten heel duidelijk uit dat de hoge temperaturen, zowel overdag als 's nachts, de komende drie weken ernstige gevolgen zullen hebben voor de gewassen. De wortel van de plant is bij zulke hoge temperaturen niet in staat om de voedingsstoffen op te nemen. De geoogste hoeveelheden zullen aanzienlijk dalen, wat ernstige economische schade met zich mee zal brengen."

Verzoek om flexibiliteit in de contracten
Telers leven in onzekerheid naar het herfst- en winterseizoen toe, dat naar verwachting in oktober-november van start gaat. Het verloop van het seizoen zal ongetwijfeld worden bepaald door de groeiomstandigheden in de maanden juli en augustus. 

Volgens de telers dringen sommige afnemers, met name in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Spanje of Duitsland, er op aan om oneerlijke voorwaarden in de leveringscontracten vast te leggen.

De Spaanse telers eisen meer flexibiliteit om zich aan te kunnen passen aan de onzekerheid van de markten door clausules op te nemen die wekelijkse of maandelijkse aanpassingen mogelijk maken, afhankelijk van de evolutie van de kosten, de wisselkoers en andere factoren. Onder de telers van Murcia weerklinkt dit heden ten dage met de leuze: "Telen, graag; failliet gaan door te telen, nee bedankt."

Marín en López delen daarbij dezelfde visie: "De Spaanse teeltsector staat voor grote uitdagingen in het herfst- en winterseizoen, niet alleen vanwege de hogere kosten, maar ook door het gedrag van bepaalde klanten die een gedegen planning echt moeilijk maken. Het wordt een onzeker, moeizaam seizoen dat ons dwingt de bestaande handelsrelaties tussen telers en klanten te herbekijken, want als we de balans niet kunnen vinden, zal het onmogelijk zijn om positieve resultaten te behalen."

Voor meer informatie:
Proexport
www.proexport.es

Publicatiedatum: