Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Atypique

Franse groothandel voor klasse II AGF

Het leven van telers gemakkelijker maken en tegelijkertijd voedselverspilling tegengaan, dat is het idee achter Atypique, een bedrijf dat 18 maanden geleden is opgericht door Simon Charmette en Thibault Kibler. Producten met afwijkende maten, producten met esthetische gebreken, oogstoverschotten. De stukken groenten en fruit die niet aan de normen voldoen, hebben vanaf nu een afzetmarkt onder professionals. "Het begon allemaal met een eenvoudige vaststelling: de stukken groenten en fruit die niet aan de normen voldoen, zijn op de markt moeilijk te verkopen, vooral de aardappelen en kastanjes die mijn ouders, zelf telers, aan hun dieren gaven om verspilling te voorkomen", legt Simon uit, die na een opleiding als ingenieur en enige ervaring op het gebied van de humanitaire hulpverlening, ondernemerschap en nut wilde combineren.


Thibault Kibler en Simon Charmette / © Atypique 

BtoB handel
Voor beide oprichters is het de uitdaging om een markt te creëren voor niet-standaard, 'vervormde' stukken groenten en fruit, en om "een expertise te ontwikkelen met betrekking tot dit soort producten om te weten te kunnen komen wat onze klanten willen en welke producten het moeilijkst te verhandelen zijn."

Kersen met esthetische gebreken en grote maten gekleurde wortelen © Atypique

"Anderhalf jaar geleden zijn we begonnen met een aantal experimenten. Op dit moment opereren we als een standaard groothandel met een opslagmagazijn en leveren we van verschillende telers aan collectieve en commerciële restaurants, winkeliers, supermarkten en gespecialiseerde winkels." Atypique verhandelt alleen producten die in Frankrijk zijn geteeld. "Het idee is om onze klanten aan te zetten om meer voor lokale producten te kiezen en de concurrentie met geïmporteerde goederen te vermijden. Franse producten zijn meestal duurder dan geïmporteerde producten, maar bij klasse II producten zijn de productprijzen soms lager."

Helpen en overtuigen van de telers en bewustmaken van consumenten
Het doel is om het leven van onze telers te vergemakkelijken en hen te overtuigen, aangezien onze telers met producten komen te zitten die niet aan de specificaties voldoen. "Na met de telers te hebben gepraat, ontdekten we dat veel van de klasse II producten niet eens werden geoogst, omdat ze eerder niet konden worden verhandeld. Komkommers werden daardoor bijvoorbeeld in de kassen achtergelaten. Het is iets van de lange adem, want we moeten de telers ervan overtuigen ook de klasse II producten te oogsten, dat er afzetmarkten voor deze producten zijn en onze telers zich dus bewust moeten worden van het feit dat wij al hun producten kunnen verhandelen."

De oprichters met een teler / © Atypique 

De consumenten vormen een andere essentiële schakel in de strijd tegen voedselverspilling. "Behalve dat we een klassieke groothandel zijn, is het onze missie om consumenten bewust te maken van niet-standaard stukken groenten en fruit." En daarvoor is educatie nodig. Met dit alles in het achterhoofd hebben de twee oprichters visuals ontwikkeld om de reden achter het gebruik van niet-standaard groenten en fruit beter uit te kunnen leggen. "Dit is voor consumenten een manier om zich bewust te worden en deze producten beter te accepteren."

Kleine maten Gala-appelen / © Atypique  

"Een goed systeem dat zichzelf voedt"
Het aantal initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan is de laatste jaren toegenomen, met verschillende campagnes in supermarkten die de consumenten nog niet echt lijken te hebben overtuigd. Sommige telers kiezen ervoor om de producten die ze niet verkopen weg te geven, maar daarmee zorgen ze ervoor dat deel van hun oogst niet rendabel is. Het unieke aan Atypique is dat we "een goed systeem dat zichzelf voedt" hebben gecreëerd, een systeem dat de telers ondersteunt en een belangrijk onderdeel vormt in de strijd tegen verspilling en wederverkoop tegen concurrerende prijzen mogelijk maakt.

Courgettes met esthetische gebreken / © Atypique 

Momenteel beschikt Atypique over ongeveer 50 producten en werkt het bedrijf met maar liefst 50 telers. Het in Auvergne-Rhône-Alpes gevestigde Atypique is echter niet van plan het hierbij te laten, want het bedrijf wil in de nabije toekomst graag een opslagplaats in Rungis openen en uiteindelijk 4 tot 6 opslagplaatsen in alle Franse steden openen.

Voor meer informatie:
Simon Charmette
Atypique
254 rue Vendôme
69003 Lyon
contact@atypique.eco 
atypique.eco