Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ray van Vilsteren van Orange Export:

"De Colombiaanse bio Tahiti-lime moet beter zijn dan die van andere landen of conventionele"

Het belangrijkste citrus in Colombia is ondertussen de Tahiti-lime of zure lime. In juni meldde exportorganisatie ProColombia dat de export van Tahiti-lime, het op twee na meest geëxporteerde Colombiaanse fruit na banaan en Hass-avocado, in de eerste vier maanden van het jaar met 90% was gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 

Deze stijging is opmerkelijk en de prognoses laten niet minder mooie cijfers zien, zo weet Ray van Vilsteren, die in 2017 het Orange Export-project in het departement Santander opstartte. Het bedrijf met een uitgesproken sociaal karakter is ondertussen uitgegroeid tot de grootste teler van biologische Tahiti-lime in Colombia. 

"Elf jaar geleden kwam ik in Colombia aan met de idee om een biologisch meloenenproject te starten", legt Ray uit. "Na een aantal jaren in het land zag ik dat Santander de belangrijkste teelt- en exportregio voor Tahiti-lime was, maar dat het één probleem had: een gebrek aan certificeringen."

"Wanneer landen zoals Mexico of Brazilië geen fruit hadden, kon Colombia de marktvraag opvullen, maar van zodra die landen weer aanbod hadden, stopten importeurs met de inkoop van Colombiaans product alleen omdat de telers geen certificeringen hadden. Dit betekende dat Colombiaanse Tahiti-limetelers geen stabiele afzet hadden en geen goede prijzen voor hun fruit konden krijgen", vertelt Ray. 

"Ik had veel contacten in de Europese fruitmarkt, waar een zeer goede vraag was naar biologisch fruit. Enerzijds was er dus een markt die schreeuwde om een goed product en anderzijds telers die dit konden leveren. Zodoende hebben we Orange Export opgericht om een brug te slaan tussen de kleinschalige en middelgrote Tahiti-limetelers hier in Santander en de internationale markt."

"Maar ons doel is niet alleen commercieel. We hebben duidelijk vooropgesteld om de telers stabiliteit te bieden en een kans op ontwikkeling. Certificeringen zijn precies het middel dat garandeert dat een teler een formeel contract en een eerlijk inkomen krijgt. Ze stellen ons ook in staat om de consument een product met toegevoegde maatschappelijke waarde aan te bieden."

"We zien dat de hedendaagse consument zich er heel goed van bewust is dat hij een impact heeft op de ontwikkelingen in de wereld, en dat deze impact zowel negatief als positief kan zijn. Daarom willen we met ons fruit aan de verwachtingen van al deze consumenten voldoen en een eerlijke prijs krijgen met dit mooie project in Santander, een departement – en een land in het algemeen – met heel veel problemen, vooral in de agrarische sector."

Orange Export begeleidt telers met teeltadvies en door hen te helpen de nodige certificeringen te behalen om hun producten te kunnen exporteren. "Want voor velen is deze taak een mission impossible", zegt Ray. "We moedigen samenwerking en communicatie aan. We herinneren de telers er altijd aan dat ze onderling geen concurrentie vormen voor elkaar, maar dat de concurrentie uit Brazilië of Mexico komt. Als we ons organiseren en kennis delen om het kwaliteitsniveau van onze Tahiti-lime hoog te houden, die veel beter is dan die van de concurrentie, is er zeker op korte termijn een bijna onbeperkte markt voor het Colombiaanse product." 

De markt voor biologische zure limes laat nog een interessante groeimarge zien. Terwijl de Europese import van conventionele Tahiti-limes ongeveer 200-250 containers per week bedraagt, kan die van de biologische variant volgens Ray van Vilsteren rond de 15 containers liggen. "Bovendien hebben we in de praktijk laten zien dat biologische teelt minder vervuilend is, productiever kan zijn en lagere teeltkosten kan hebben dan de conventionele teelt. Bovendien wordt de consument steeds bewuster."

"Of de limesconsumptie nu toeneemt of niet, het is onze taak om een beter product op de markt te brengen dan dat van andere landen of conventionele leveranciers. Ik ben ervan overtuigd dat, als we een product met zoveel toegevoegde waarde tegen een eerlijke prijs aanbieden aan de consument, er alvast de komende jaren geen limiet op onze groei staat." 

"Dit jaar willen we tussen de 3.300 en 3.500 ton exporteren, voornamelijk naar Duitsland en Frankrijk, waar we met vaste klanten een jaarplanning opstellen. Het doel is om jaarlijks te groeien met 500 à 1.000 ton. Daarvoor hebben we een nieuw pakstation, dat momenteel het modernste citrusverwerkingsbedrijf in Colombia is. Het is uitgerust met optische sorteermachines van Aweta."

Momenteel zorgen vooral de weersomstandigheden voor onzekerheid wat betreft de oogstvoorspellingen. "Of het nu is door het El Niño-fenomeen of door de klimaatverandering, feit is dat we de afgelopen twee jaar veel meer regen hebben gehad. Dat heeft heel wat problemen veroorzaakt in de bloeiperiode. We zien een achteruitgang in de productiviteit en een trager oogstritme, niet alleen in Santander, maar in Colombia in het algemeen." 

Toch blijft Ray positief. "In 2017 zijn we begonnen met slechts 3 biologisch gecertificeerde teeltlocaties van in totaal ongeveer 15 hectare. Vandaag hebben we 65 gecertificeerde teeltlocaties van in totaal 460 hectare. Daarvan zijn er zo'n 350 hectare productief en de rest zijn nieuwe aanplanten die de komende jaren de eerste oogst zullen geven. Hiermee zijn we de belangrijkste teler van biologische Tahiti-lime in Colombia en concurreren we in volume met de grootste teler van conventionele zure limes in het land. We gaan dat bedrijf zelfs voorbijsteken, geef ons gewoon wat tijd."

Voor meer informatie:
Orange Export
Zona Franca Santander Lote 2 Manzana C
Floridablanca (Santander) - Colombia
Tel: +57 318 367 8617
info@orange-export.com
https://orange-export.com

Publicatiedatum: