Discounters Aldi en Lidl winnen in Nederland aan marktaandeel terug. Marktonderzoeksbureau IRI ziet een verschuiving van servicesupermarkten als Albert Heijn en Jumbo naar de discounters. Het lijkt erop dat dit een herstel is van de dip die Aldi en Lidl in de coronaperiode hadden en dat dit niet direct komt doordat boodschappen duurder zijn geworden.
Tijdens de pandemie gingen consumenten liever maar naar één supermarkt om al hun boodschappen te doen. Daardoor verloren Aldi en Lidl een deel van hun klanten. De discounters hebben nu samen een marktaandeel van 15,9%. In 2019, voor de coronacrisis, was dat 16,2% en in de coronajaren liep het percentage terug tot 15,6%.
De hogere prijzen hebben wel effect op de bestedingen die in supermarkten worden gedaan. Die liggen nu 6% lager dan een jaar geleden. Er wordt vaker voor een product van een huismerk gekozen. Besparen op boodschappen door aanbiedingen te hamsteren, gebeurt volgens IRI niet. Er wordt juist minder gekocht van producten die in de aanbieding zijn.
Bron: NU.nl, 22/07/2022