Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marktaandeel van discounters herstelt van coronadip

Discounters Aldi en Lidl winnen in Nederland aan marktaandeel terug. Marktonderzoeksbureau IRI ziet een verschuiving van servicesupermarkten als Albert Heijn en Jumbo naar de discounters. Het lijkt erop dat dit een herstel is van de dip die Aldi en Lidl in de coronaperiode hadden en dat dit niet direct komt doordat boodschappen duurder zijn geworden.

Tijdens de pandemie gingen consumenten liever maar naar één supermarkt om al hun boodschappen te doen. Daardoor verloren Aldi en Lidl een deel van hun klanten. De discounters hebben nu samen een marktaandeel van 15,9%. In 2019, voor de coronacrisis, was dat 16,2% en in de coronajaren liep het percentage terug tot 15,6%.

De hogere prijzen hebben wel effect op de bestedingen die in supermarkten worden gedaan. Die liggen nu 6% lager dan een jaar geleden. Er wordt vaker voor een product van een huismerk gekozen. Besparen op boodschappen door aanbiedingen te hamsteren, gebeurt volgens IRI niet. Er wordt juist minder gekocht van producten die in de aanbieding zijn.

Bron: NU.nl, 22/07/2022

Publicatiedatum: