Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Torben Sander van Neuenkirchener Heidekartoffel Handelsgesellschaft

"Consumenten zijn prijsgevoeliger geworden, waardoor volop vraag naar oude oogst"

"Zowel het aanbod als de kwaliteit zijn zeer goed, ook al nodigen temperaturen van meer dan 30 graden Celsius niet echt uit om aardappelen te eten. Toch zijn we optimistisch dat het seizoen nog beter zal worden", vertelt Torben Sander, sales manager van Neuenkirchener Heidekartoffel Handelsgesellschaft. "Aangezien de consumenten voor het eerst in twee jaar weer op vakantie kunnen gaan, is het koopgedrag nog vrij terughoudend", zegt Torben.


Directeur René Riggers en sales manager Torben Sander (rechts) bij hun stand op de groothandelsmarkt Hamburg

Neuenkirchener Heidekartoffel neemt het grootste deel van de vroege aardappelen uit de Lüneburger Heide af, maar importeert ook goederen uit Frankrijk, zoals bijvoorbeeld gewassen krieltjes voor de hogere horeca, Cypriotische aardappelen en fijnproeversaardappelen zoals de Galatina Sieglinde uit Italië. Er is echter steeds minder belangstelling voor de laatstgenoemde categorie.

Duitse aardappelen meer in trek dan importaardappelen 
"In principe neemt de belangstelling voor importaardappelen af ten gunste van de Duitse aardappelen, omdat de Duitse teelt steeds beter wordt en de Duitse aardappelen dankzij nieuwe koeltechnieken ook steeds langer houdbaar zijn. Parallel aan de vroege aardappelen bieden we ook nog wat aardappelen van de oude teelt aan, die eveneens van topkwaliteit zijn. Italiaanse en Cypriotische aardappelen kopen we meestal ook in. Zodra de asperges vroeger aangeboden worden, halen we aardappelen uit Italië en Cyprus omdat deze iets vroeger geoogst en verkocht kunnen worden.

Volgens Torben kon Neuenkirchener Heidekartoffel Handelsgesellschaft pas tegen het einde van juni echt van start gaan met de verkoop van Duitse vroege aardappelen, omdat tot die tijd een deel van de oude oogst nog werd verkocht. "De consumenten zijn merkbaar prijsgevoeliger geworden, waardoor we ook de oude oogst nog goed konden verkopen. Want afgezien van de circa acht procent inflatie zijn er ook nog de algemene prijs- en kostenstijgingen van 30-50 procent. Wij moesten echter vooral voor onze leveringen meer geld vragen. Bij bepaalde goederen is bovendien de prijsvolatiliteit toegenomen."  

Veelzijdig aanbod
Of het nou gaat om verse aardappelen, geschilde of voorgekookte aardappelen, het bedrijf kan van alle productsegmenten meerdere tonnen per week verkopen. Gezien het gebrek aan keukenpersoneel in de horeca is er bovendien een duidelijk gestegen vraag naar verwerkte producten waarneembaar. "De vraag naar convenience producten of voorgegaarde producuten wordt steeds groter. Want zowel om tijdsredenen alsook om kostenredenen lukt het onze klanten niet om de producten zelf op tijd te schillen. Daarom is men ook bereid om een paar cent meer te betalen voor geschilde aardappelen, dit loont zich namelijk wel voor de restauranthouders", zegt Torben. 

Neuenkirchener Heidekartoffel Handelsgesellschaft heeft ook de beschikking over een productielocatie in het district Uelzen, waar het bedrijf met verschillende telers samenwerkt. Daar worden de aardappelen ook geschild. Torben: "Wij zijn vrij breed gepositioneerd. In de retail zijn we weliswaar niet bijzonder sterk vertegenwoordigd, maar des te meer in de groothandel en vooral in de horeca; hier vooral in de catering." 

Horeca is in grote rassen geïnteresseerd  
Annabelle, Cilena en Linda zijn nog steeds gangbare rassen. Voor nieuwere rassen is eerder weinig belangstelling. "Restaurants, die bonte aardappelsalades aanbieden, willen meestal ook alleen maar kleine hoeveelheden blauwe of rode aardappelen kopen, wat voor ons niet rendabel is. Bovendien smaken de bonte rassen meestal ook niet zo goed als de variant met geel vruchtvlees. Het zijn echter goede eyecatchers op het bord", weet Torben. 

"Het is ons opgevallen dat de horeca sinds enkele jaren vrijwel alleen nog maar aardappelen vanaf maat 55+ vraagt, terwijl kleinere groottes nauwelijks nog worden afgenomen. De grotere aardappelen zijn immers gemakkelijker te schillen en in het algemeen gemakkelijker te verwerken. Kleinere maten worden inmiddels eerder aan de weekmarkten verkocht", zegt Torben tot slot.

Neuenkirchener Heidekartoffel Handelsgesellschaft werd in 1907 opgericht en is sinds dertig jaar op de groothandelsmarkt in Hamburg actief. Het bedrijf hoort tot de aardappelspecialisten van Noord-Duitsland en biedt een breed assortiment aan aardappelproducten en -specialiteiten aan.

Voor meer informatie:
Torben Sander
Neuenkirchener Heidekartoffel Handelsgesellschaft mbH
Großmarkt Hamburg, Gang B - Stand 63-66
Banksstraße 28
D-20097 Hamburg, Duitsland
Tel: +49 (0) 40 33 51 98
bestellung@dienh.de 
die-nh.de 

Publicatiedatum: