Oliver Huesmann van Fruitconsulting Ltd.

"Twee derde van de middenklasse zal zich in de komende 10-20 jaar in Azië bevinden"

Oliver Huesmann van Fruitconsulting Ltd. is consultant in de groenten- en fruitsector met een focus op Spanje, Zuid-Amerika, Duitsland, Oostenrijk en Azië. Samen met zijn team en Spaanse telers bereidt hij momenteel een missie voor om retailers, importeurs en politici in Thailand ter plaatse de Spaanse goederen te presenteren. Deze missie zal ook deelnemen aan één van de belangrijkste fruitbeurzen van Azië, de Asia Fruit Logistica in Bangkok. Oliver is naast voor andere groenten- en fruitproducerende bedrijven ook als consultant voor Sanllo actief. Hij sprak met ons over actuele ontwikkelingen die hij in sommige Aziatische landen in de afgelopen drie maanden heeft waargenomen. 

Potentieel voor Duitse kersen en appelen in Thailand
Volgens Oliver is Bangkok juist voor het transport van goederen naar Zuidwest-China zelfs interessanter dan de havens in Ningbo-Zhoushan, Shenzhen of Shanghai, vanwege de afstand. "Vanuit Bangkok kom je soms gemakkelijker van A naar B, omdat de infrastructuur van Bangkok zeer goed ontwikkeld is. Thailand zou ook een interessante markt voor Duitse kersen en appelen kunnen zijn. Thailand hoort immers tot de landen waar geen koudezones zijn en dus ook geen gewassen geteeld kunnen worden die kou nodig hebben zoals bijvoorbeeld wintergroenten of hardfruit.

Bovendien heeft Thailand zich sinds de pandemie juist voor zakenmensen tot één van de meest liberale landen in de regio ontwikkeld wat betreft vrijheid om te reizen. Dat trekt veel expats aan. "Terwijl China en Hongkong vanwege Covid-19 ronduit zijn afgesloten. Daarom richten, naast de vele toeristen, ook veel handelaren en expats hun blik nu op Bangkok", aldus Oliver. Dit vergroot ook nog eens de vraag naar geïmporteerde producten.

"Voor de Duitse telers staat een dergelijke missie voorlopig nog niet op de planning. Maar dit zou wel kunnen worden overwogen, aangezien ik ook voor Duitse telers ongelofelijk veel potentieel zie om in Thailand groenten en fruit te kunnen verkopen. Er wordt daar een snelle logistieke service aangeboden." Om een volledig overzicht te krijgen bezocht Oliver onder andere MSC en lokale logistiekbedrijven in Bangkok, om de koelketens daar te bekijken.

Duitse producten in Azië
Hij kent ook een grote levensmiddelenketen uit Duitsland die al sinaasappelen uit Spanje als hoogwaardig product aan Azië verkoopt, terwijl een grote Duitse discounter steeds meer winkels in China opent. "Groenten zijn in Azië niet de grote verkooptopper. Maar fruit heeft in de meeste Aziatische landen een zeer hoge status en wordt vaak ook als geschenk en niet alleen maar als voedsel gekocht. In principe is er veel belangstelling voor alles uit Europa, omdat de voedselveiligheid hier hoger is dan in sommige Aziatische landen. Een kilogram sinaasappelen uit Europa wordt in China voor omgerekend 4,00 euro aan de man gebracht, terwijl een kilogram van hetzelfde product uit eigen land voor 0,20 euro verkocht wordt." 

De nieuwe leveringsketenwet zal bovendien nieuwe uitdagingen met zich meebrengen, aangezien logistiekbedrijven sommige zaken misschien niet meer kunnen realiseren. "De Aziatische markt is ook interessant voor het uitwisselen van kennis, bijvoorbeeld voor magazijnen, bedrijven uit de koellogistiek et cetera. In Azië zijn er nog steeds markten die deze informatie en hulp nodig hebben, omdat het hen ontbreekt aan expediteurs."

Gigantisch groeiende markt in Azië
"De Aziatische markt groeit gigantisch. Of het nu twee of acht procent is maakt uiteindelijk geen verschil, aangezien we sowieso niet in staat zijn om de benodigde hoeveelheden te leveren. Want zelf voor een groei van twee procent op 1,4 miljard mensen zouden we überhaupt niet voldoende kunnen produceren. We moeten ons in Duitsland en Europa zodanig diversifiëren dat we onder mondiale omstandigheden en met een fatsoenlijk CO2-budget kunnen produceren en handelen. We moeten ons op de een of andere manier in de wereld inpassen. Omgekeerd is de Europese markt niet perse interessant voor de meeste Aziatische groenten- en fruitsoorten in verse vorm, omdat deze markt niet meer groeit."

"Al voor 2020 was bij ons zo goed als de gehele handel geoptimaliseerd. Maar zodra er één gemaakt wordt, stort het systeem in elkaar omdat wij alleen met lage marges en just-in-time werken. Zodra één radartje niet functioneert wordt het op sommige plaatsen krap." Bovendien is de omzet van groenten en fruit bij sommige ketens met tot wel 30 procent gedaald, wat de situatie nog ingewikkelder maakt.

"Afgezien van Elbe Obst zijn de meeste Duitse bedrijven met exportcapaciteit nog in diepe slaap. De mensen zijn zich er niet van bewust dat er in Azië een enorme markt is, en dat de Duitse markt steeds oninteressanter wordt. De Duitse markt heeft geen ruimte, geen marges en geen geld meer om een duurzame en interessante leveringsketen te garanderen."

Samenwerking tussen Sanllo en Vietnam 
"Ik begeleid onder andere het bedrijf Sanllo, dat onder andere ook in Maleisië, Singapore, China, Canada en in de Verenigde Staten vertegenwoordigd is. Hiervoor was ik in de Mekongdelta in Vietnam, waar we aan de import van pomelo's met roze vruchtvlees, pitaja's en limoenen werken. We proberen daarbij vooral om een samenwerking tot stand te brengen tussen de Vietnamese telers en de Duitse tak van Sanllo", zegt Oliver.

Er zijn momenteel echter nog problemen met betrouwbare scheepvaartverbindingen vanuit Vietnam. "Juist voor de retail is het belangrijk om regelmatig bevoorraad te kunnen worden. Zij zijn er niet in geïnteresseerd om de ene week drie containers en de andere week niks te ontvangen, maar willen iedere week een container of in ieder geval dezelfde constante hoeveelheid over een bepaalde periode. Dat is momenteel echter niet mogelijk", weet Oliver.

Vertrouwen in producten opbouwen
Om vertrouwen te kunnen wekken moet men beginnen met de regio Vietnam bekender te maken in Duitsland. "Certificaten vormen op zich geen probleem. Wat ontbreekt is het vertrouwen in Vietnamese producten. In Duitsland hebben zich enkele start-ups gevestigd die Vietnamese street foods aanbieden, waardoor de levensmiddelen hier bekender worden. Het zou ook goed zijn om vertegenwoordigers van Kamers van Koophandel in te schakelen om bijvoorbeeld pomelo's te introduceren. Pomelo's kunnen namelijk lang in bewaring worden gelegd en zijn gekoeld meerdere maanden houdbaar."

Gebrek aan marktkennis verhindert expansie
Samenvattend kan dus worden gesteld dat certificaten niet het probleem zijn, maar eerder de vraag hoe de goederen naar Duitsland verscheept kunnen worden, hoe het zit met de continuïteit van de bevoorrading en hoe de kennis op de plaatselijke markt verbeterd kan worden. "De mensen zijn heel open, maar aangezien de telers vooral in hun eigen land actief zijn, weten ze ook niet altijd wat er gebeurt bij Rungis of ketens zoals Metro, Edeka en co. Het zou goed zijn om hen in een positie te brengen waarin ze dat wel kunnen ondervinden." Meer dan 80 procent van de Vietnamese telers teelt volgens Oliver ofwel voor de nationale markt, ofwel voor directe buurlanden of voor China. "Dat is natuurlijk een grote afhankelijkheid, die leidt tot marktblindheid."

Singapore heeft een importbehoefte van 100 procent
Singapore heeft een importbehoefte van 100 procent, wat het natuurlijk een interessante markt maakt. Hetzelfde geldt voor Hongkong. "India heeft een bevolkingsaantal van bijna 1,4 miljard mensen, van wie een groot deel arm is. Ongeveer 300 miljoen mensen daarvan zijn juist extreem rijk. Dat zijn degenen die voor een deel 13-17 euro voor fruit betalen waarvoor we in ons land slechts 3-4 euro betalen. Elk jaar komen er meer rijke mensen bij. 

Met een toenemend volume en een verbeterde logistiek zouden de prijzen ook dienovereenkomstig dalen, omdat er meer massa geteeld zou kunnen worden en de logistiek onder veel gunstigere voorwaarden gerealiseerd zou kunnen worden. "Met de kennis dat in de komende twintig jaar ongeveer twee derde van de middenklasse van de wereld in Azië te vinden zal zijn, zou men zich er ook bewust van moeten zijn dat de prijzen in de toekomst ook daar gevormd zullen worden en de inkoop daar bepaald zal worden", aldus Oliver.

Voor meer informatie:
Oliver Huesmann
FRUITCONSULTING ltd.
Vertegenwoordiging Düsseldorf / Germany
Tel: +49 (0)211 54691736
dus@fruitconsulting.eu 
www.fruitconsulting.eu 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven