Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Andreas Schindler van Don Limon

"Mexico heeft in Europa aan relevantie verloren, ten gunste van Brazilië"

Het aanbod aan Mexicaanse limoenen op de Europese markt neemt momenteel snel toe. Het seizoen komt dit jaar vergeleken bij andere jaren relatief laat op gang met relatief hoge prijzen, schetst Andreas Schindler, directeur van het gelijknamige fruithandelsbedrijf Pilz Schindler en de drijvende kracht achter het internationaal gevestigde limoenenmerk Don Limon. Aan het begin van het seizoen sprak hij met ons over de aanhoudende gespannen vrachtsituatie en de geleidelijke verschuiving op de mondiale limoenenmarkt.

"Grotere zendingen uit Mexico arriveren dit jaar later dan normaal, aangezien de Amerikaanse markt vrijwel de gehele eerste helft van het jaar zeer sterk was en de Europese markt daarentegen uiterst volatiel is, zo leert de ervaring", schetst Andreas de huidige situatie. Volgens hem komt de huidige situatie overeen met een trend op langere termijn. "Mexico laat de export naar Europa steeds meer aan Brazilië over, waardoor het Mexicaanse seizoen korter wordt en Brazilië merkbaar meer ruimte inneemt op de Europese markt. Kort gezegd: de prioriteiten liggen inmiddels zo dat het belang van de Amerikaanse markt steeds meer toeneemt en dat er alleen bij een zwakke vraag in de Verenigde Staten goederen naar Europa geëxporteerd worden."

Exporteerbare limoenen worden hoofdzakelijk in Martinez de la Torre in het zuiden van Mexico verwerkt. Op de foto: limoenen voor de Amerikaanse markt.

Europa: gecompliceerd en uitdagend
In het geval van een zeer ruime aanbodsituatie in Europa hebben de Mexicaanse exporteurs in het verleden al meerdere keren een extreme prijsdaling moeten accepteren, vervolgt Andreas. "Dit heeft het plezier in het exporteren naar Europa bedorven." In Brazilië concurreert de Europese exportmarkt rechtstreeks met de Braziliaanse binnenlandse markt. "In vergelijking is het voor Europa veel eenvoudiger om met de zwakke binnenlandse markt van Brazilië te concurreren dan met de sterke Amerikaanse markt. Momenteel zien we een aangename marktdynamiek, waarbij het aanbod onderhevig is aan de vraag, en met hoge prijzen. Voor Don Limon blijft de distributie van limoenen in Europa gecompliceerd en een uitdaging. Door de sterke focus op dit marktsegment lukt het echter nog steeds om te groeien en goede prijzen voor de telers van overzee te genereren."

Als jarenlange marktspeler en drijvende kracht achter het inmiddels internationaal gevestigde merk Don Limon heeft Andreas het potentieel van de kleine citrussoort al vroeg ingezien. Tegenwoordig heeft de limoen zowel in de Europese retail alsook in de horeca een plaats weten te veroveren. Andreas: "Kleine limoenen gaan overwegend verpakt naar de retail, de grotere maten doen het daarentegen vooral goed als premiumproduct. In de loop der jaren is het beschikbare volume op de Europese markt enorm gegroeid en de limoen heeft zich kunnen ontwikkelen tot een vast bestanddeel van het basisassortiment in de retail. Terwijl Mexico qua volume eerder achteruitgaat, heeft Brazilië een grote inhaalslag gemaakt wat betreft kwaliteit en kwantiteit."


Andreas Schindler, directeur van het bedrijf uit Hamburg

Merkbare onzekerheid op de markt
Ondanks de huidige terughoudendheid om te kopen vanwege inflatie en prijsstijgingen, is er volgens Andreas nog steeds een bepaalde groei te zien. De aanhoudend gespannen vrachtsituatie maakt het echter extra moeilijk: "De vrachttarieven en de daarmee verbonden prijsstijgingen maken het ons moeilijk. Ik zie momenteel ook geen verbetering: wij voelen een bepaalde onzekerheid op de markt, en dit weerspiegelt zich ook in de vraag, dat wil zeggen in het totale volume." 

Vanuit langetermijnperspectief zijn de marktontwikkelingen echter goed te noemen. "De Oost-Europese markt ontwikkelt zich momenteel zeer sterk. Voor de goederen waar wij ons mee bezig houden zie ik echter in z'n algemeenheid een groeiende markt. De stijgende lijn die we tot enkele jaren geleden hadden bestaat echter niet meer als zodanig. In zoverre hebben veel markten zich in de loop der jaren geconsolideerd."

Foto's: Don Limon / Pilz Schindler GmbH

Voor meer informatie:
Andreas Schindler
Pilz Schindler GmbH
Tel: +49 (0)40 3095499 69
aschindler@don-limon.de
www.don-limon.de 

Publicatiedatum: