Logistieke kosten van China naar Europa maal zes

Omdat een tekort aan lege vrachtcontainers en de Russische invasie van Oekraïne de wereldhandel verstoren, zijn de kosten voor het verzenden van goederen van China naar Europa meer dan verzesvoudigd. De kosten voor het verschepen van een 40-voets container van China naar Europa zijn gestegen van ongeveer $ 2.000 een jaar geleden naar meer dan $ 15.000 in januari, zo blijkt uit gegevens van het analysebedrijf Xeneta. Begin juli lag de kost op $ 11.000.

De verzendkosten stegen toen consumenten hun opgehoopte spaargeld van tijdens de coronacrisis aanspraken om weer goederen te kopen, terwijl de pandemie de toeleveringsketens in de wereld bleef verstoren. "Plots begonnen mensen tijdens de pandemie veel goederen te kopen en het probleem is nu dat die containers op de verkeerde plekken in de wereld staan. Ze bevinden zich in Europa en in de VS en niet terug in Azië", zegt Patrik Berglund, CEO van Xeneta.

Duizenden lege containers werden in de eerste helft van 2020 achtergelaten in Europese en Amerikaanse havens, omdat Covid ervoor zorgde dat de internationale handel instortte.

De Deense rederij Maersk, het Zwitserse MSC en het Franse CMA CGM hebben allemaal aangekondigd dat ze geen boekingen meer zouden aannemen voor goederen uit Rusland en ze schortten ook de meeste leveringen aan het land op. Verwijzend naar de impact van de sancties, zei Maersk in een verklaring dat boekingen van en naar Rusland tijdelijk worden opgeschort, met uitzondering van voedsel, medische artikelen en humanitaire benodigdheden.

Bron: hellenicshippingnews.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven