Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Druiven uit Apulië: stille seizoensstart door economische crisis

Het druivenseizoen is weer van start gegaan in Apulië. De meeste bedrijven zijn begonnen met het oogsten en op de markt brengen van de eerste trossen van het seizoen 2022, maar de economische crisis met de inflatie en de stijging van de grondstoffenkosten intimideert de markten. Ook in Europa ligt de consumptie lager dan normaal. 

Black Magic druiven van het merk Bergware 

"Het ontbreekt ons aan dat typische enthousiasme dat altijd het begin van het Italiaanse druivenseizoen heeft gekenmerkt. Meestal streden de belangrijke Europese klanten om de eerste volumes van Victoria en Black Magic, maar nu is het traagheid troef. De situatie op de markt is moeilijk. In vergelijking met 12 maanden geleden zijn de bestellingen met ongeveer 15% gedaald", zegt Antonio Cantatore, commercieel manager van Cantatore Antonio & Figlio, een teeltbedrijf uit de provincie Bari, gespecialiseerd in de teelt en export van druiven onder het merk Bergware. 

Antonio Cantatore

"Duitsland, Frankrijk en Nederland blijven onze topbestemmingen, maar ook daar is de afzet niet vergelijkbaar met die van het afgelopen seizoen. Er is veel onzekerheid. Door de algemene prijsstijgingen hebben gezinnen het budget voor de aankoop van groenten en fruit verlaagd, terwijl we hebben berekend dat de kosten op teeltniveau met € 0,15 per kilo zijn gestegen. Om vandaag competitief te blijven op de markt, moet je je aanpassen." 

"In deze moeilijke periode helpt ons echter de bekendheid van ons merk Bergware, waardoor we de afgelopen jaren aan klantenbinding hebben kunnen doen op de Europese markt. Als we nu helemaal van nul af aan zouden moeten beginnen, zouden we het in het huidige commerciële klimaat nog veel moeilijker hebben."

Victoria druiven van het merk Bergware 

"Elke tros wordt zorgvuldig geselecteerd om een product met de juiste rijpheid en een aantrekkelijk uiterlijk te garanderen. Voor elke markt leggen we in de oogstfase andere accenten: Frankrijk geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan meer gekleurde druiven, terwijl de Duitsers en de Nederlanders liever middelgrote druiven hebben die iets minder ver zitten in de rijping." 

"In de teeltgebieden van Apulië zal ondanks een vertraging in de rijping van de trossen – deels gecompenseerd door de hitte van de afgelopen dagen –, volgende week 30% meer druiven kunnen worden geoogst dan nu. Maar dat baart ons ook zorgen, want we vrezen dat de vraag het aanbod zal overtreffen omdat mensen dezer dagen minder vaak naar de winkel gaan."

Voor meer informatie:
Cantatore Antonio & Figlio Srl
Tel: +39 340 9369214 (Italië)
exportcantatore@libero.it

Publicatiedatum: