Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Met de kwaliteit van de druiven van dit jaar ziet het seizoen er veelbelovend uit"

De hoeveelheid Spaanse druiven op de markt neemt geleidelijk toe naarmate de oogst vordert in de vroege, aan de kust gelegen gebieden van de regio Murcia.

"De oogst begon eind juli met ongeveer een week vertraging vanwege het koude en regenachtige weer in de bloeiperiode. Maar het zijn vooral de extra vroege rassen die onder de slechte weersomstandigheden hebben geleden", zegt David Franco, commercieel directeur van Grupo Paloma. "De iets latere rassen zullen op de gebruikelijke data worden geoogst", voegt hij eraan toe.

De opbrengst zal niet veel verschillen van die van andere jaren. Volgens David Franco kan het seizoen als normaal worden beschouwd. "Na de kou en de regens in de lente is het warm en droog geweest, wat de ontwikkeling van het fruit ten goede is gekomen. Met de kwaliteit van de druiven van dit jaar ziet het seizoen er veelbelovend uit. We kijken al uit naar de verkoop in juli en augustus."

Het bedrijf teelt druiven op een areaal van ongeveer 300 hectare en heeft zijn rassenvernieuwingsplan voor dit seizoen ondertussen al voor de volle 100% voltooid.

"Ook al is ons areaal best groot, we behandelen de druiven met dezelfde zorg alsof het een kleine aanplant betrof. We hebben zeker al rassen die ons waarde en een goede aanvoer verzekeren in de maand juli, maar we groeien nu vooral in de rassen voor de laatste fase van het seizoen, in oktober", vertelt David Franco.

"Druiven zijn niet echt een basisproduct, dus het is belangrijk om de rassen te verbeteren. Daarnaast moeten we gewoon alles in het werk stellen om hoge kwaliteitsnormen te halen", benadrukt hij.

"Sinds vorige week liggen onze druiven weer in het schap van de Europese supermarktketens. We verwachten een goede consumentenvraag, net als begin vorig seizoen. We mogen niet vergeten dat we samen met Italiƫ op de markt komen, al hebben we dan grotendeels andere rassen en verschillen de bestemmingen ook deels. In juli komt de sterkste concurrentie eigenlijk vanuit Egypte, dat dankzij gunstige prijzen terrein wint op de Europese markt. Toch denk ik dat we in tijden van inflatie het voordeel hebben van onze geografische ligging, gezien de wereldwijde logistieke situatie verzendingen per container heel duur maakt en er geen garanties zijn over de aankomstdata en de kwaliteit van het product bij aankomst. Wegtransport is op dit moment wel een garantie", benadrukt David Franco.

Voor meer informatie:
David Franco
Grupo Paloma
Tel: +34 968590001 (Spanje)
davidf@gpaloma.com
www.gpaloma.com

Publicatiedatum: