Mark Vernooij (Urfruit):

"Perenmarkt heeft zich nooit volledig van de oorlog in Oekraïne hersteld"

Tholen - Het Hollandse perenseizoen gaat momenteel als een nachtkaars uit en is daarmee ver achtergebleven bij de verwachtingen. "Vorig jaar dachten we met z'n allen dat we het groene goud in de boomgaard hadden hangen en dat de afzet vanwege de historisch lage Europese productie een inkoppertje zou worden", blikt Mark Vernooij van Urfruit terug.


Mark Vernooij (rechts) met het team van Urfruit tijdens de Fruit Logistica

"Dat in het achterhoofd houdend, is iedereen vrij straf gestart en zijn we afgetrapt met goede prijzen. Hierdoor werd er door de retailklanten aan het begin van het jaar wellicht ook wat minder aandacht geschonken aan de peren. Toch begon in januari de afzet te lopen en leek het een mooie tweede helft van het seizoen te worden. Maar de oorlog in Oekraine schudde de hele Oost-Europese markt op, waardoor we een groot deel van het volume niet meer kwijt konden."

"Van eind februari tot maart kwam de perenafzet echt in een dal terecht. In april werd de markt weer iets vriendelijker, maar uiteindelijk is de markt nooit helemaal hersteld", vervolgt Mark. "Nu verwacht ik niet dat er veel peren zullen overblijven, maar veel muziek zit er zeker niet meer in de handel. Bovendien is het zuur voor de lange bewaarders die het risico met de extra koelkosten en uitval dit jaar niet beloond hebben zien worden. De middenprijs van de peren ligt namelijk nog op een lager niveau dan in februari."

"Momenteel gebeurt er niet veel meer in de vrije handel. De programma's lopen nog wel redelijk door. Momenteel is de export vooral gericht op de Scandinavische landen, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en sporadisch naar Zuid-Europa. Ook de export naar de verre bestemmingen is dit jaar achtergebleven. Je ziet toch vaak dat als de prijzen in Europa op een hoger niveau liggen, dat de verre bestemmingen vanaf een bepaald niveau afhaken."

Voor het nieuwe seizoen is de perenexporteur positief gestemd. "De start zal twee tot drie weken eerder zijn dan vorig jaar. Afgelopen jaar hadden we veel gebronsde peren door de koude periode tijdens de bloei. Dit jaar krijgen we mooie gladde, groene peren. Er hangt kwalitatief en volumetechnisch een gezonde oogst, dus de vooruitzichten zijn vooralsnog prima."

Wel vormen alle toegenomen kosten een grote uitdaging voor de producenten, merkt Mark. "De prijzen van hout, dozen, gewasbescherming en personeel zijn over de hele linie verhoogd. Dat gaat zomaar om een stijging van 20%. We zijn als sector weer met man en macht aan het kijken of we die stijgende kosten kunnen doorberekenen naar de retailafnemers. Daar ligt de grote uitdaging voor de komende tijd."

Voor meer informatie:
Mark Vernooij
Urfruit
Marketing 45
6921 RE Duiven
+31 (0)575 472 473
m.vernooij@urfruit.nl      
www.urfruit.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven