Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ralf Albers, directeur van Hermann Albers Obst und Gemüse, over zijn aanbod aan bospeen

"Wij verkopen zeer grote bospeen, die in een iets hoger prijssegment zit"

Hermann Albers Obst & Gemüse is al bijna honderd jaar in de handel actief en biedt op de groothandelsmarkt in Hamburg, op een verkoopoppervlak van 750 m2, het hele jaar door groenten, fruit en kruiden aan. De firma Hermann Albers is sinds het eerste uur in Hamburg vertegenwoordigd. De huidige directeur Ralf Albers is de vierde generatie op de groothandelsmarkt. Hij sprak met ons ter plaatse over zijn actuele wortelaanbod.


Ralf Albers

Exclusieve, bonte bospeen
"Begin/medio juni starten we met het bospeenseizoen uit Noord-Duitse teelt, om precies te zijn uit de regio Verden aan de Aller. Wij werken al meer dan tien jaar samen met de teler die daar gevestigd is, omdat hij uitstekende wortelrassen teelt. We ontvangen per week dertig tot veertig pallets, wat overeenkomt met circa 12.000 bossen. De bonte wortelen gaan zelfs exclusief naar ons. Ook al is dit geen speciaal volumeproduct, het wordt wel steeds belangrijker", zegt Ralf.

Ralf heeft inmiddels tot Kerstmis Duitse bospeen in het assortiment. In de zomerperiode neemt de groothandel over het algemeen veel goederen uit de Noord-Duitse regio af, die primair aan groothandelsklanten verkocht worden. "We verkopen zeer grote bossen, die in een iets hoger prijssegment zitten. Maar we hebben ook heel veel vaste klanten voor wortelen. Het gaat bijvoorbeeld om retailers, die sterk inzetten op lokale producten, omdat de wortel ook qua smaak weet te overtuigen. Voor de rest is de vraag net als in andere jaren zeer goed", weet Ralf.

Goede kwaliteit, hoge vraag
"We leveren niet aan de gewone supermarkten, maar hoofdzakelijk aan weekmarkten en de gespecialiseerde retail. We verkopen de wortelen ook aan de horeca, juist de bonte rassen, aangezien deze optisch gezien heel aantrekkelijk zijn." De kwaliteit is goed, behalve dat de wortelen de afgelopen tijd wat te weinig water hebben gehad. "Maar zowel het loof van de wortelen alsook de wortelen zelf hebben zich goed ontwikkeld." 

Prijsstijgingen als gevolg van hoge teeltkosten, dat wil zeggen de kosten van bemestingsmiddelen, machineonderdelen, gewasbescherming et cetera, zijn via het handelskanaal maar moeilijk door te berekenen aan de klanten, aldus Ralf. "Consumenten zullen de hogere prijzen niet tolereren. De prijzen die we eigenlijk zouden moeten behalen, juist voor de telers, kunnen we dit jaar nauwelijks realiseren. Ik hoop dat velen niet buiten de boot zullen vallen of de teelt helemaal op zullen geven." Uiteindelijk bepaalt de vraag de prijs.

Conveniencesector achteruit gegaan
"Afhankelijk van het weer hebben we soms een overaanbod aan bepaalde producten, die we dan op de markt moeten brengen. Het gaat tenslotte om groenten en niet om schroeven die maandenlang op de plank kunnen blijven liggen. De verse producten moeten op tijd verkocht worden." We proberen weliswaar ook andere afzetkanalen open te houden, maar veel is al contractueel vastgelegd. Afgezien daarvan is bijvoorbeeld de conveniencesector in de afgelopen twee jaar eerder achteruitgegaan. 

Geen "sterke" weken meer
Een algemene tendens die volgens Ralf al langer in de retail te zien is, is dat er geen sterke verkoopweken meer zijn zoals dat vroeger het geval was. Ralf: "Als er bijvoorbeeld bijzonder veel bloemkool geoogst werd, kon er vroeger in de desbetreffende weken veel bloemkool verkocht worden. Inmiddels is er op de groentenmarkt echter sprake van een constante handel, dat wil zeggen dat bloemkool, wortelen, et cetera vrijwel het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Er zijn dus geen verkooppieken meer. Ook bij aardbeien en frambozen is het zeldzamer geworden dat er weken zijn waarin je bij wijze van spreken 'gas moet geven' met de prijs. De markt pakt dat tegenwoordig gewoon niet meer zo op. Bij de jongere generatie speelt dat hoe dan ook geen rol meer."

Bij asperges is hetzelfde probleem te zien: handelaren en telers hielden in hun berekeningen tot nu toe altijd een kernperiode van 10-15 dagen aan, waarin bijzonder hoge omzetten behaald konden worden door middel van overproductie. Vroeger was de markt hier nog ontvankelijk voor. "Dat is tegenwoordig echter niet meer mogelijk, want de levensmiddelenhandel heeft van tevoren altijd 10-14 dagen de tijd nodig om zich erop in te stellen, wat voor overproductie niet altijd planbaar is. Het korte afzetkanaal voor overproductie, bijvoorbeeld via groothandelsmarkten, is vandaag echter niet meer zo sterk."

Verantwoordelijkheid van de retail
Aangezien de retail de grootste afnemer van groenten en fruit is, ziet Ralf een belangrijke rol voor hen weggelegd: "De retail maakt 80% van de levensmiddelenbranche uit. Daarom heeft zij ook de verantwoordelijkheid om de producten dienovereenkomstig te verkopen en afzetkanalen voor overschotten te vinden."

Voor meer informatie:
Ralf Albers
Hermann Albers Obst & Gemüse GmbH
Großmarkt: Stand K 395-397
Banksstraße 28
D-20097 Hamburg, Duitsland
Tel: +49 40 325 08 690
info@hermannalbers.de 
www.hermannalbers.de

Publicatiedatum: