Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Lastercampagne' tegen Spaanse meloenen op social media en WhatsApp

De Interprofessionele Organisatie voor Meloen en Watermeloen van Castilla-La Mancha heeft in een verklaring aan de kaak gesteld dat er tegen dit zomerfruit "al bijna een maand een lastercampagne wordt gevoerd op social media en WhatsApp".

"Die campagne lijkt georkestreerd en lijkt tot doel te hebben om de telersprijzen naar beneden te halen. Het heeft al geleid tot sterke promotiecampagnes, waarbij grote supermarktketens meloen en watermeloen gebruiken als lokproducten om klanten aan te trekken", zegt de organisatie.

"Op een bepaald moment deed er zich een prijsstijging voor, maar dat was van voorbijgaande aard. Nu zijn we weer terug bij af." De organisatie uit haar bezorgdheid omdat het seizoen van Castilla-La Mancha op het punt staat te beginnen. Ze vraagt daarom aan de bevoegde instanties om in te grijpen.

De organisatie vraagt dat de Voedselketenwet wordt nageleefd en dat oneerlijke praktijken worden vervolgd (de Spaanse Voedselketenwet stelt dat de teler minstens de teeltkost moet recupereren). "De wet heeft geen enkel nut als ze niet wordt gehandhaafd. De dupe is altijd de eerste schakel in de keten." De interprofessionele organisatie vraagt ook de steun van het gewestelijke ministerie van Landbouw in de vorm van een campagne om de consumptie van meloen en watermeloen te stimuleren en de sector te helpen tegen "de laster die ons fruit moet ondergaan, waarbij het wordt gepresenteerd als ware het een luxeproduct en een delicatesse".

"Meloen en watermeloen uit La Mancha is seizoensfruit van hoge kwaliteit met zeer concurrerende prijzen in vergelijking met de rest van het fruit. Het heeft een hoge voedingswaarde die goed past in het mediterrane dieet. Daarnaast zijn het ook zeer sociale gewassen, want ze leveren veel banen op", zegt Cristóbal Jiménez, voorzitter van de interprofessionele organisatie. "De sector heeft tot nu toe alles gedaan om prijsdalingen te voorkomen: er is bijna duizend hectare minder meloen en watermeloen aangeplant in Castilla-La Mancha en we blijven zoals elk jaar werken aan een kwalitatief hoogwaardig product."

Toch kunnen telers niets doen tegen de onophoudelijke stijging van de teeltkosten. "Alle schakels in de voedselketen mogen hun winstmarge hebben, maar niet ten koste van de teler", zegt Jiménez. "Vorig seizoen waren er verliezen van € 4.000 per hectare. Dit mag dit jaar niet gebeuren, want het zou de ondergang van de sector zijn. We staan voor een belangrijk seizoen, waarin veel geld is geïnvesteerd. Maar we hebben hulp nodig om de consumptie aan te moedigen, want we ramen dat de afzet op dit moment 40% lager ligt in vergelijking met een normaal seizoen."

Bron: eldiario.es

Publicatiedatum: