Fruithandelsbedrijf Fruchtgarten Bayreuth is onlangs verhuisd naar een gloednieuwe locatie. "We hebben nu een totale oppervlakte van 2.500 m2 tot onze beschikking, dat is ongeveer het dubbele van de capaciteit op de oude locatie. Ongeveer een kwart daarvan bestaat uit koelruimte, de rest fungeert voornamelijk als cash & carry markt, die op de oude locatie eveneens aanzienlijk kleiner was", vertelt directeur Marco Kübler.
De groothandel heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een gevestigd contactpunt voor restauranthouders en wederverkopers. Bovendien biedt de groothandel ook een leveringsdienst en fruitmandenservice aan, waardoor de verhuizing een logische en noodzakelijke stap was. Marco: "Ons basisassortiment is tijdens de pandemie aanzienlijk gegroeid. Naast groenten en fruit bieden we nu ook een selectie aan horecabenodigdheden, verpakkingsmateriaal en speciale producten zoals meel aan. De basisvereisten voor verdere groei ontbraken gewoonweg op de oude locatie, en door de lagere capaciteit moesten we bovendien vaker inkopen doen, wat extra werk en hogere kosten betekende."
Links: Marco en Liyana Kübler runnen samen het bedrijf
Rechts: De voorgevel van het nieuwe bedrijfsgebouw
Herstel van de horeca en extreme prijsschommelingen
"Na de moeilijke pandemiejaren heeft de vraag in de horeca zich inmiddels hersteld," vervolgt Marco. "De ordersituatie is zeer goed, maar wat het ons en vooral onze horecaklanten moeilijk maakt, zijn de extreme prijsschommelingen. De snackbars moeten hun prijslijst steeds weer actualiseren, omdat ze binnen een maand alweer verouderd zijn. Dat wil zeggen dat wij, evenals de restauranthouders, er goed op moeten letten dat we geen prijsverhoging missen, en dat brengt dan weer een verhoogde druk in onze dagelijkse activiteiten met zich mee."
Italiaans steenfruit wordt momenteel vlot verkocht.
Volgens Marco is er over de hele linie sprake van prijsstijgingen. "Er zijn gewoon geen opvallende kortingen. Vroeger kon je af en toe een keer tomaten voor 2 euro per krat verkopen, maar zulke extreem goedkope actieartikelen zijn inmiddels een absolute zeldzaamheid geworden."
Regionaliteit en seizoensgebondenheid
Voor de rest heeft de regionale horeca zich de kernwaarden van regionaliteit en seizoensgebondenheid steeds meer eigen gemaakt, ziet Marco. "De moderne restauranthouder probeert zijn menukaart zo regionaal en seizoensgebonden mogelijk te maken, maar dat is soms een uitdaging. Het aspergeseizoen eindigde dit jaar bijvoorbeeld buitengewoon vroeg, de laatste lokale asperges kwamen al begin juni bij ons binnen."
Bevoorradingssituatie blijft gespannen bij goederen van overzee
De inkoop van goederen van overzee is des te moeilijker. "De bevoorrading, in het bijzonder bij Aziatische goederen, verloopt momenteel zeer traag. Aangezien wij onze goederen eveneens via importeurs afnemen, kunnen we moeilijk inschatten aan welke factoren de gespannen situatie te wijten is", zegt Marco tot slot.
Voor meer informatie:
Marco Kübler
Fruchtgarten Bayreuth GmbH
Ritter-von-Eitzenbergerstr. 9
D-95448 Bayreuth, Duitsland
Tel: +49 (0)921 16333013
info@fruchtgarten-bayreuth.de
www.fruchtgarten-bayreuth.de