Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Love Klabaza-project mikt op verdubbeling pompoenconsumptie in Europa

De teelt van flespompoenen op het Iberisch schiereiland is gestegen van ongeveer 400 hectare 8 jaar geleden naar meer dan 4.000 hectare in 2021. De consumptie blijft elk jaar toenemen en hoewel je de butternut al ziet in de meeste supermarkten, vertegenwoordigt het aanbod nog steeds een klein percentage in vergelijking met andere groenten en fruit in Spanje en de rest van Europa.

Vorige week vond in Spanje de tweede Butternut Conference plaats met meer dan 100 aanwezigen. Op het evenement werden de zakelijke kansen voor de flespompoen geanalyseerd door ketenspecialisten. Volgens Javier Bernabéu, de manager van Sakata Seed Ibérica die het evenement in goede banen leidde, is met medewerking van veredelaars, telers, verwerkingsbedrijven, supermarkten en chef-koks de basis gelegd om op middellange termijn naar een verdubbeling van de pompoenconsumptie in Europa te gaan.

Het Love Klabaza-project, dat telers uit Spanje en Portugal en veredelaar Sakata verenigt in de promotie van de pompoenconsumptie, blies op het evenement één kaarsje uit. De eerste campagne met slogan 'Als je me graag ziet, geef me dan pompoenen' (allusie op de Spaanse uitdrukking "pompoenen geven", die zoveel betekent als een liefdesverzoek afwijzen) heeft in slechts 8 maanden tijd meer dan 5.000 volgers op social media, 42.000 bezoeken aan de website, 350 verschijningen in de media en 1.000 abonnees op YouTube opgeleverd.

Cedric de Mulder, inkoopmanager groenten en fruit bij Consum, gaf aan dat pompoen met een jaarlijkse omzetgroei van 15% voor de supermarktketen een strategische categorie is. "Daarom is het absoluut noodzakelijk om in te zetten op marketing en promotie op momenten dat het product op zijn best is. Projecten zoals Love Klabaza kunnen de populariteit van pompoen enorm vergroten. Dat hebben we bijvoorbeeld gezien met de +Brocoli campagne. Zo'n 15 jaar geleden wist de Spaanse consument nauwelijks van het bestaan van broccoli af en nu is het een basisproduct geworden."

Volgens Christian Palacios van Vicente Peris, een teeltbedrijf en handelaar in groenten en fruit onder de betere merken dat ook gespecialiseerd is in voorgesneden producten, is de pompoenconsumptie exponentieel gestegen dankzij de toepassing van technologie voor de productie van voorgesneden producten. "Een gemaksproduct is veel handiger voor de klant. De pompoen is veranderd van een product om dieren te voeren naar een artikel met steeds grotere commerciële waarde. Het is belangrijk dat het suikergehalte hoog is en dat de pompoen op het optimale rijpingspunt wordt gesneden om een goede consumentenervaring te waarborgen."

José Antonio Rodríguez, een consultant met 20 jaar ervaring in groenten en fruit in de Carrefour-groep, sprak over de noodzaak om pompoen beter zichtbaar te maken in de supermarkt, vooral met een grotere verscheidenheid aan voorgesneden product en kant-en-klare recepten. "Het is een product dat supermarktketens weinig kopzorgen geeft vanwege de hoge winstmarge en beperkte verspilling, maar toch is het aandeel van pompoen in het schap laag. Pompoen heeft nog een lange weg te gaan en we moeten het de consument gemakkelijk maken met onder meer voorgesneden en kant-en-klare formaten."

Elena Sánchez, verantwoordelijke R&D voor het kant-en-klare segment bij Surinver, voegde daaraan toe dat er ook naast het voorgesneden product en de pompoencrèmes nog meer mogelijkheden zijn, onder meer als ingrediënt in salades en desserts. "Pompoen kun je ook verwerken in chips, snacks, sappen en smoothies. Daarnaast moeten we de consument informeren over de voedingswaarde van de pompoen. We mogen het niet als vanzelfsprekend beschouwen dat de consument dat weet."

Jaarrond Spaanse pompoen is sleutel tot duurzaamheid
"Een van de grote voordelen van de nieuwe Butternut rassen is dat ze jaarrond kunnen worden geteeld, wat essentieel is om niet afhankelijk te zijn van landen op het zuidelijk halfrond en om de ecologische voetafdruk te verkleinen. De consument kan het hele jaar door in Spanje en Portugal geteelde pompoen consumeren, wat een bepalend argument kan zijn voor de aankoopbeslissing", zegt José García, directeur van SAT San Cayetano.

"Bovendien is het voor Europese supermarktketens veel aantrekkelijker om het hele jaar door te kunnen rekenen op een continue aanvoer en constante kwaliteit. Zo ontlopen ze de onzekerheid waarmee overzeese import gepaard gaat, zowel wat betreft aanvoer, kwaliteit als kosten", voegt hij eraan toe.

Nieuwe rassen die de kwaliteit, resistentie en productiviteit verbeteren
De aanwezigen op de Butternut Conference hadden ook de kans om de nieuwe rassen van Sakata Seed Ibérica uit de eerste hand te zien op het proefveld in San Javier, in de provincie Murcia. "Onze ontwikkelingen zijn gericht op het verhogen van kwaliteit, productiviteit, weerstand tegen ziekten en het verlengen van de houdbaarheid. Daarmee komen we tegemoet aan de behoeften van telers, verwerkingsbedrijven, supermarkten en consumenten", besluit Joaquín Navarro, verantwoordelijke Ontwikkeling van Cucurbitaceae bij Sakata.

In Spanje zijn Valencia, Murcia en Castilla-La Mancha, en in mindere mate Sevilla, Cádiz en Tarragona de belangrijkste teeltgebieden.

"Tot 4 jaar geleden hadden we geen flespompoenras in Spanje voor de oogst in de periode van maart tot half juni. De enige oplossing voor de supermarktketens om een continue aanvoer te hebben, was voornamelijk import uit Zuid-Afrika en Argentinië. Maar dit veranderde met de komst van het Estrella ras, want met zijn dunnere schil en consistenter vruchtvlees blijft deze pompoen 9 maanden houdbaar. Hij vormt dus de perfecte aanvulling op Pluto en Ariel, rassen met een houdbaarheid van ongeveer 6 maanden. De nieuwe rassen volgen het patroon van Estrella en bieden een hoger suikergehalte, een lange houdbaarheid en een intens oranje vruchtvleeskleur, want dat is waar de consument om vraagt."

Culinaire technieken van een chef-kok om consumenten aan te trekken
Pompoen als chips, gepekeld, gemarineerd, in gazpacho, rauw... Chef-kok Rodrigo de la Calle onthulde meer dan 10 culinaire technieken in een live kookshow. 

"Het is essentieel dat de consument die producten wil die gemakkelijk te koken zijn, de veelzijdigheid van de pompoen kent en deze groente in verschillende vormen kan uitproberen."

Voor meer informatie: loveklabaza.com

Publicatiedatum: