Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We positioneren de Bonita-appel als friszure roze appel van dichtbij in een integraal teeltconcept direct naar de klant"

Veel animo Hollandse en Belgische fruittelers voor Bonita-dag van Apple Select

Tholen - Woensdag kwamen tal van Hollandse en Belgische fruittelers naar de Bonita-dag bij TripleF Fruit in Geldermalsen, waar de aanwezigen werden ontvangen in het Experience Center. Het appelras Bonita is in de Benelux in eigendom van Apple Select - een samenwerking tussen Cuvelier Fruit uit België en TripleF Fruit in Nederland - dat zichzelf richt op het ontwikkelen van nieuwe appelrassen voor de Nederlandse en Belgische markt.



"De dag is goed verlopen", blikt Matthijs Nijhoff terug. "We hadden een mooie opkomst en er was veel animo voor het ras. Apple Select werkt met partijen als Fruitconsult, Wageningen Universiteit, maar ook met Veiling Zaltbommel waarvan de leden hartelijk welkom zijn om Bonita aan te kunnen planten. Ik ben trots op deze samenwerking met partijen die elkaar kunnen versterken. Na de meeting hebben we met de teeltadviseurs van Fruitconsult de boomgaard van Oskam bezocht, die verschillende hectares van dit veelbelovende ras heeft aangeplant." 

"De Bonita-appel is een kruising tussen Topaz en Cripps Pink. Ik zie Bonita echt als appel van de toekomst met een goede smaak, mooie kleur, harde bite en een goed uitstalleven. Het ras heeft als sterke eigenschappen dat het minder vorstgevoelig, schurftresistent, minder gevoelig is voor vruchtboomkanker en een uitstekende shelf-life heeft. De Bonita is zoet, fris en knapperig, wat de ideale combinatie is voor een appel. De appel is ook nog eens duurzaam geteeld, waardoor hij bij iedereen in de smaak valt. Dé friszure roze appel van dichtbij", vervolgt Matthijs.

Het Bonita-areaal in Europa beslaat inmiddels 360 hectare, in de Benelux is het areaal 35 hectare. "We weten dat dit in de Benelux absoluut te weinig is om de juiste retailers te kunnen voorzien van voldoende product, maar zien veel groeipotentie doordat we met Europa dekking al minimaal 7-8 maanden kunnen aanbieden. Ook zijn er afspraken in Chili, Zuid Afrika en Nieuw-Zeeland waardoor we voor een jaarrond aanbod kunnen gaan."

Ook biologische teelt mogelijk
De appel kan je zelfs goed biologisch telen, dat gebeurt in Italië bijvoorbeeld al op een areaal van zo'n 120 hectare. Gezien de regelgeving die op de sector afkomt richting 2030, bied je voor telers die nu verbonden zijn aan clubrassen die straks niet meer in Nederland te telen zijn een fantastisch alternatief. Het was dan ook goed om te zien dat veel telers interesse toonden in het ras, ook omdat de reguliere rassenmarkt verzadigd lijkt en de teelt daarvan steeds meer uitdagingen kent. Zij hebben met Bonita een ras dat klaar is voor de duurzaamheidsambities die ons worden opgelegd", aldus Matthijs. "Wij zetten deze appel nadrukkelijk in als alternatief voor de huidige clubrassen, zoals de Europese Fuji, maar ook zeker als alternatief voor een goedkope Jonagold. 

Bij de afzet is de focus lokaal, waarbij de afzet richting de retail in Nederland en België volgens Matthijs de sleutel is om de consument te bereiken. "Aangezien wij ook premium rassen zoals Pink Lady vermarkten, weten wij wat de consument, maar ook de teler verlangt. De hardfruitsector verkeert in zwaar weer. Dan is het op het eerste gezicht een logische keuze om niet te investeren in nieuwe rassen. Maar laten we eerlijk zijn, als wij in Nederland alleen de focus hebben op Elstar en Jonagold, waarvan de laatste in het oosten van Europa veel goedkoper geteeld kan worden dan op de Nederlandse bodem, dan moet je je wel afvragen of je zo de toekomst in wilt gaan."

"Voor ons als Apple Select reden om juist in deze moeilijke tijden om te denken en ons te herpakken met een heel mooi alternatief wat direct naar de lokale consument kan. Dat geeft juist kansen. Onze visie op de markt is dat de teler een gezonde kostprijs plus moet maken om ook te investeren in de toekomst, maar tegelijkertijd moet het fruit betaalbaar zijn voor de consument. We zien de Bonita dan ook niet als een Pink Lady of Jazz, maar als een integraal teeltconcept direct naar de klant", besluit Matthijs. Vooruitblikkend op het nieuwe seizoen is hij positief gestemd. "De verwachtingen voor het komend seizoen zijn goed. We kijken uit naar een goed productief seizoen. Maar zoals je weet, kan er nog van alles gebeuren voordat het fruit wordt geoogst, dus fingers crossed!"

Voor meer informatie:
Apple Select

Nederland
Matthijs Nijhoff
+31 686 87 67 67
Watermolenweg 6
4191 PN Geldermalsen

België
Yves Cuvelier
+32 472 20 24 00
Tongersesteenweg 3050
B-3800 Sint-Truiden

info@appleselect.eu  
www.appleselect.nl