Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Handel in Rungis verloopt moeizaam door vakantie

De eerste week van juli is ook het begin van de vakantieperiode in Frankrijk. Na twee jaar van pandemie, die het reizen sterk heeft beperkt, is dit voor de inwoners zeker een moment waar ze reikhalzend naar hebben uitgekeken. Als de Fransen op vakantie zijn, betekent dit echter wel dat de consumptie in de regio Ile-de-France kleiner is dan normaal en dat de verkoop op de MIN-markt van Rungis trager verloopt dan gewoonlijk. "De handel is deze week erg gecompliceerd geweest," vertelt manager van het Franse groothandelaar Tropibana François Moran. "Nu de inwoners massaal op vakantie zijn gegaan ligt de regio er tijdelijk verlaten bij. Na twee jaar Covid hebben ze een aardig spaarpotje opgebouwd en willen ze gewoon gaan reizen en genieten." 

Voorlopig zijn de inkomsten van de groothandel nog niet aangetast. "Een aantal producten als de aardbeien of kersen uit België zijn relatief hoog geprijsd. Dit houdt in dat we, ondanks een geringere afzet, nog steeds onze verbintenissen wat betreft marges en omzet kunnen nakomen. Maar hoe lang zal de markt dit nog toelaten? Laten we bovendien hopen dat de vele toeristen in Parijs met hun consumptie het gebrek aan consumptie als gevolg van de vakantie van de Fransen zullen weten te compenseren."

Deze situatie geldt echter niet voor alle verse groenten en fruit. "Op dit moment wordt een kilo watermeloen verhandeld voor prijzen van tussen de 0,50 en de de 0,80 euro/kg, terwijl de prijzen tijdens de hittegolf tussen de 1,30 en de 1,50 euro/kg lagen. Het grotere aanbod en het begin van de vakantie hebben, ondanks het voor de consumptie gunstige weer, geleid tot een daling van de verkoopaantallen. Als bananenbedrijf hebben we natuurlijk flink geleden onder de hittegolf. We hebben de daling in het aantal verhandelde bananen echter gecompenseerd door andere, meer verfrissende producten op de markt te brengen. Denk dan aan meloenen, watermeloenen, perziken en nectarines (tot 2,5-3 euro/kg) en abrikozen (2,8-3 euro/kg). Op die manier hebben wij onze inkomsten in deze periode kunnen stabiliseren en zelfs kunnen verhogen."

Voor meer informatie:
François Moran
Tropibana
+33 620 17 20 13
f.moran@atominternational.com    

Publicatiedatum: