Zoals bekend heeft de coronapandemie de buitenshuismarkt en met name de conveniencemarkt zwaar getroffen. Intussen hebben de markten zich weer enigszins hersteld, maar de aanschaf van grondstoffen is ondertussen uiterst moeilijk geworden. Desondanks zijn de ontwikkelingen op de langere termijn in de conveniencesector bijzonder positief, constateert de international actieve Eisberg group met vestigingen in Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Roemenië en Polen.
Door de sluiting van de horeca in talrijke Europese landen heeft het marktsegment foodservice tijdens de twee pandemiejaren sterke omzetverliezen geleden. Na een snelle omzetdaling na de uitbraak van de pandemie, heeft de categorie convenience zich weer hersteld en in sommige landen is de verkoop zelfs beter dan ooit tevoren. "In Roemenië werd er in 2020 een marktgroei van 20% geregistreerd, in het daaropvolgende jaar was er opnieuw sprake van een groei van 18 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Hetzelfde geldt voor Polen, waar in de categorie 'verse salades' in het eerste kwartaal van dit jaar een volumestijging van zes procent ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar behaald werd", meldt de directie van de Eisberg group.
Stijgende inflatie en terughoudende kopers
Over het algemeen kookten de mensen in de twee pandemiejaren duidelijk meer thuis, en dit weerspiegelde zich dan ook in de consumptie. In Zwitserland is het segment take-away convenience voor de consumptie tussendoor, bijvoorbeeld saladebowls en shakes, sterk gedaald. "Vanaf oktober 2020 is de afzet in de retail echter weer sterk hersteld, wat duidelijk het gevolg was van de sluiting van de horeca." Momenteel heeft de oorlog in Oekraïne een merkbaar effect op de markt, vooral in Centraal- en Oost-Europa. "In Hongarije hebben we momenteel een inflatiepercentage van 10,7 procent en de wisselkoers van de Hongaarse forint is al met negen procent gedaald. Ongeacht de oorlogsituatie is er in Hongarije sprake van een laag werkloosheidspercentage, waardoor het vooral in de productie erg moeilijk is voor Eisberg Hongarije om nieuwe medewerkers te vinden."
De situatie wordt nog verergerd door de enorme kostenstijgingen, bijvoorbeeld bij de inkoop van grondstoffen (10-35 procent) en in de logistiek (40 procent). Wat de afzet betreft zijn de gevolgen volgens Eisberg op sommige markten eveneens voelbaar. "De consumenten in Roemenië bijvoorbeeld, zijn vanwege de huidige omstandigheden erg onzeker en letten meer op hun uitgaven, wat effect heeft op de consumptie en de omzetten in de retail."Ook in Hongarije wordt het convenience-assortiment continu uitgebreid. Tot de nieuwste producten horen: geportioneerde salades, Brave Salad (FreshPlaza deed verslag) en Salad of the Country (met door consumenten geselecteerde ingrediënten).
Besparing van energie en bronnen
Als pionier en internationaal actieve leverancier van nieuwe convenienceconcepten, maakt Eisberg zich sterk voor 'duurzame verpakkingen'. "Waar de bescherming van het product het toelaat, wordt verpakkingsmateriaal actief gereduceerd. Bovendien focust men duidelijk op de recycleerbaarheid van de verpakking. Grondstoffen moeten zoveel mogelijk in (gesloten) kringlopen. Dat bespaart energie en bronnen bij de productie. Veel van de gebruikte materialen zijn nu al zeer goed recyclebaar. Door verschillende eisen aan inzamelsystemen binnen de Europese Unie, maar zelfs ook regionaal, is een praktijkgericht en tegelijkertijd doeltreffend ontwerp voor recycling vaak echter slechts in beperkte mater realiseerbaar", aldus de Eisberg group.
Voor een succesvolle harmonisatie volgt Eisberg in dit opzicht consequent de richtlijnen van de EU Circular Economy Package en aanbevelingen van deskundigen om verpakkingen toekomstbestendig te maken. "Dit omvat onder andere de goede scheidbaarheid en duidelijke toewijzing aan bestaande sorteerstromen. Voor de consumenten moet duidelijk zijn hoe ze de verpakking weg kunnen gooien. Daar waar het zinvol is wordt kunststof uit fossiele grondstoffen bovendien vervangen door alternatieve materialen of grondstoffen op basis van vezels. Deze beslissingen worden genomen aan de hand van wetenschappelijk gefundeerde methodes, zoals bijvoorbeeld de levenscyclusanalyse. Ook het gebruik van systemen voor hergebruik zal in de toekomst weer belangrijker worden."
Ultraverse saladebowls in opmars
"We zien in het algemeen groeipotentieel in de categorieën biologisch, lunchboxen en veganistische voeding. In Zwitserland bijvoorbeeld zijn we al op weg om dit potentieel te benutten door ultraverse saladebowls aan te bieden die aan de eisen van de moderne consument voldoen. Want deze bowls worden 's ochtends geproduceerd, 's middags aan de POS verkocht en zijn tegen de avond al geconsumeerd.
Rechts: saladebowls in milieuvriendelijke verpakking.
Voor meer informatie:
Katrin Geisthardt
Eisberg AG
Hüttenwiesenstrasse 4
CH-8108 Dällikon, Zwitserland
Tel: +41 79 387 29 46
katrin.geisthardt@eisberg.com
www.eisberg.com