Zeer hoge prijzen, maar winstmarges worden uitgehold door kostenstijgingen

Goede markt voor perziken en nectarines in Italië

Italiaanse perziken en nectarines halen geweldige prijzen. Er is vraag in de markt en de beschikbaarheid is niet hoog. De kwaliteit is erg goed, ook al zijn de maten niet te groot. En dit is toch een punt dat wat aandacht verdient: elk jaar wordt gezegd dat de maatvoering het verschil maakt, maar in een seizoen als dit lijkt dit niet zo te zijn.

"De vraag is er en de prijzen zijn hoog voor zowel perziken als nectarines. Er is minder Spaans product beschikbaar en dat helpt de Italiaanse telers een handje. Momenteel zijn de maten vrij klein: B en C overheersen, terwijl A en AA iets meer dan een derde van het totaal uitmaken", vertelt tussenhandelaar Daniele Bernardi.

Ondanks deze verhouding, waarbij het overwicht aan kalibers B en C vooral te maken heeft met de droogte en hoge dag- en nachttemperaturen, zijn de prijzen hoog. Er wordt tot 1 euro betaald voor het losse fruit in de bakken, een teken van een algemeen producttekort. "Het is ook een teken dat Italiaanse kopers geen goede alternatieven hebben, aangezien Spanje niet overloopt van de volumes. Toch moet gezegd dat het weinige Spaanse fruit dat in Italiƫ aankomt, voor dezelfde maat en kwaliteit, altijd minder kost dan de Italiaanse tegenhanger."

Veel valt er echter niet te juichen. "De oogst valt iets lager uit door de weersomstandigheden en meerdere bedrijven zitten met de handen in het haar door het gebrek aan arbeidskrachten. Daarnaast holt de stijging van de teelt- en productiekosten tot zelfs de 30% de winstmarges uit. In een normaal jaar hadden we veel geld kunnen verdienen. Uiteindelijk zullen de teeltbedrijven wel iets overhouden, maar niet veel."

"De gebieden waar tegenwoordig op volle capaciteit wordt geoogst, zijn San Ferdinando, Caserta en Emilia Romagna. Dit jaar zijn de perziken en nectarines in punnets voor de supermarkten, vooral buitenlandse, ook duur. Hieruit blijkt in elk geval dat de retail normaal gesproken de prijzen niet vaststelt op basis van de marktcondities, maar op basis van wat de concurrentie kan krijgen. Anders kan ik bepaalde keuzes niet uitleggen, zoals het lanceren van promoties wanneer er geen product voorhanden is."

Berardi heeft ruime ervaring in de sector. "Ook de groothandelsmarkten moeten hun rol weer opnemen en zichzelf heruitvinden. Als echte logistieke platforms richten Padua en Verona hun blik bijvoorbeeld zowel op het binnen- als het buitenland. En ze hebben directe relaties met de supermarktketens."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven