Ondanks de recente stijging van de inflatie en ondanks decennia van stijgende kosten en duurzaamheidseisen voor bananentelers en -producenten over de hele wereld, liggen de Britse retailprijzen voor bananen nog steeds onder het niveau van 1987.
Dat stelt versdeskundige Cindy Van Rijswick van de Rabobank, die gegevens verzamelde van het Britse Office for National Statistics. Van Rijswick: "Eigenlijk zijn bananen slachtoffer van hun eigen succes. Het is een van de meest verkochte artikelen in Europese supermarkten. Daarom denken supermarkten dat ze met laaggeprijsde bananen het winkelend publiek kunnen aantrekken. Ook worden in sommige landen de prijsniveaus tussen supermarkten vergeleken aan de hand van een mandje met producten, waaronder bananen, zodat ze niet graag erg duur zijn voor de producten in dat mandje."
Op LinkedIN postte Van Rijswick: "In het Verenigd Koninkrijk liggen de retailhandelsprijzen voor bananen nog steeds onder het niveau van 1987, ondanks de recente torenhoge inflatie en ondanks decennia van stijgende kosten en eisen waar de bananensector mee te maken heeft!"